Friday 28 September 2012

NB36 - Pesawat Berkuasa Nuklear Pertama Di Dunia (foto)

Disumberkan oleh: Blogserius

Nuke planes? Damn right!


Di dunia ini kita ada kapal selam dan kapal pengangkut kapal terbang berkuasa nuklear. Ini sudah dikira normal sejak zaman 60-an lagi. Tetapi tahukah anda pihak tentera udara Amerika pernah melakukan eksperimen pesawat bertenaga nuklear sekitar tahun 1950-an?

Selamat datang ke program ANP (Aircraft Nuclear Propulsion - pesawat dipacu nuklear) yang dijalankan dari 1951 sehingga 1957. Program ini bertujuan mengkaji samada pesawat perang berkuasa nuklear adalah sesuatu yang realistik atau tidak. Dua buah pesawat pengebom Convair B-36 telah diubah suai untuk projek ini. Sebuah reaktor nuklear seberat 36,000 pound (16,300 Kg) diletakkan di dalam ruangan bom B-36 ini. Bagi memastikan krew pesawat selamat dari sinaran radiasi, penghalang radiasi plumbum seberat 1 tan diletakkan di antara kokpit dan reaktor. Di samping itu, skrin hadapan setebal 30 cm dipasangkan bagi memastikan mereka benar-besar selamat dari overdose nuklear.

Here is the kicker. Reaktor ini tidak membekalkan tenaga-pun kepada 10 enjin pesawat yang kini diberi designasi NB-36. Ianya sekadar diletakkan di dalam pesawat untuk melihat sama ada reaktor boleh berfungsi di dalam pesawat atau tidak. I mentioned 10 engines earlier right? They are 4 jet engines and 6 propeller ones. Why so many? Pasal NB-36 terlalu berat. Tak cukup tujuhan nak take off!

Di antara tahun 1955-57 sebanyak 47 penerbangan dilakukan dengan jumlah keseluruhan 215 jam penerbangan. Ketika eksperimen dilakukan, reaktor mencecah tahap kritikal sebanyak 89 jam penerbangan! Not a good sign. 

Projek ini akhirnya dibatalkan pada tahun 1957. Pihak USAF menyedari pesawat bertenaga nuklear memang tak feasible langsung. But you have to admit the fact that they tried it is cool enough!






Laporan asal WIKI 
Gambar TheBrigade

No comments: