Monday 17 September 2012

Masjid "Bunga Tulip" Lyalya Tyulpan, Republik Bashkortostan, Russia (foto)

Disumberkan oleh: Blogserius

Masjid Bunga Tulip


Masjid ialah pusat berkumpul dan beraktiviti bagi komuniti Islam seluruh dunia tidak mengira di manapun mereka berada. Di Malaysia mungkin boleh dikatakan masjid yang ada masih under utilised dan hanya berfungsi sebagai tempat solat dan kuliah agama. Manakala, di negara bukan Islam, masjidnya lebih hidup kerana segala aktiviti komuniti Muslim setempat dilakukan di dalam perkarangan masjid. Hari ini mari kita melihat Mechet Lyalya Tyulpan yang terletak di Ufa, Republik Bashkortostan, Russia.

Yes, ini nama sebuah negera yang berada di dalam Persekutuan Russia. Bashkortostan ialah sebuah republik yang diberi kuasa autonomi oleh Russia dan Presiden Boshkortostan dilantik sendiri oleh Presiden Russia. Majoriti penduduk Bashkortostan ialah Islam Sunni dari mazhab Hanafi. Bashkortostan menyertai apa yang kita kenali sebagai Russia pada kurun ke 16.

Machet Lyalya Tyulpan (Masjid Tulip Kembang) ialah masjid terbesar di Bashkortostan dan ketiga terbesar di Russia. Ianya dibina pada tahun 1990 dan siap sepenuhnya pada tahun 1998. Seperti yang anda boleh lihat rekaan menara Lala Tulpan unik dan berbeza dari rekaan menara masjid konvensional. Ini adalah kerana ia diilhamkan oleh bunga tulip dan sebab itulah juga masjid ini mengambil nama sempena bunga tulip. Masjid Lala Tulpan juga mempunyai sebuah madrasah pengajian agama. Ruang solatnya pula boleh memuatkan 1,000 orang jemaah pada satu-satu masa. Mari kita lihat rekebentuk masjid Russia ini dan bandingkan dengan masjid yang ada di negara kita. Ada yang sama dan ada yang berbeza. Yang penting semuanya sujud pada Allah Taala yang satu!







Laporan asal Kukmor via English Russia

No comments: