Tuesday 25 September 2012

Minat sangat! - Mari tinjau daerah GANGNAM di Seoul, Korea (foto yang gangnam)

Disumberkan oleh: Blogserius


Oh ini la tempatnya?

Gangnam ialah salah satu dari 25 daerah di dalam bandaraya Seoul, Korea Selatan. Gangnam bermaksud "selatan dari sungai" kerana ianya terletak di bahagian Selatan Sungai Han yang merentasi Seoul. Ia hanya berkeluasan 39 kilometer persegi tetapi nilai hartanahnya ialah yang tertinggi di Seoul. Harga purata sebuah apartment di Gangnam, ialah sekitar USD 750 000 (RM 2.25 Juta) dan ini bersamaan dengan gaji purata rakyat Korea Selatan selama 18 tahun

Ianya menjadi tempat tinggal pilihan para artis dan ahli politik elit Korea Selatan. Oleh itu, ia bersamaan dengan Bangsar di Malaysia. Pejabat besar dua syarikat terbesar Korea Selatan iaitu Samsung dan Hyundai juga terletak di dalam daerah sini. Oleh sebab itu juga kawasan Gangnam dipenuhi dengan kedai barangan mewah yang menjadi tarikan hampir 600 000 penduduknya. 

Pada tahun 2011 kumpulan Girl's Generation dilantik menjadi duta pelancongan daerah Gangnam. Sesuai sangatlah group plastik menjadi duta melancong sambil shopping pakai kredit kad! Itu dia........ now you know what is Gangnam and how it is look like!



Laporan asal Business Insider

No comments: