Disiarkan pada Oct 19, 2007
Soalan : Saya dan suami saya merancang keluarga
dengan kaedah mengeluarkan air mani di luar rahim. Apakah ini tidak
dianggap menolak kurniaan Allah, atau membunuh benih yang boleh menjadi
anak?
Jawapan: Perbuatan mengeluarkan air mani diluar rahim ketika
melakukan persetubuhan dinamakan ‘azal. Ia biasanya dilakukan untuk
mengelakkan dari mengandung. Hal ini berlaku sejak zaman Nabi s.a.w. Ini
seperti kata seorang sahabah yang terkenal Jabir bin ‘Abd Allah:
كُنَّا نَعْزِلُ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالْقُرْآنُ يَنْزِلُ
“Kami melakukan ‘azal pada zaman Nabi s.a.w. dan Al-Quran sedang turun” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Maksud Jabir mereka melakukan perkara tersebut pada zaman Nabi s.a.w
iaitu masa al-Quran masih diturunkan tetapi mereka tidak pun dilarang
oleh al-Quran. Maka dengan ini mengeluarkan air mani di luar rahim untuk
mengelakkan mengandung adalah diharuskan. Sama dalam hal ini pil
perancang untuk mengelakkan mengandung. Namun oleh kerana wujudnya
hadith Muslim yang menamakan ‘azal sebagai al-wa`d al-khafi iaitu
membunuh anak secara senyap, maka kebanyakan ulama memakruhkan perbuatan
ini.
Di samping itu, hadith yang lain riwayat Muslim juga menyatakan
bahawa seseorang yang cuba melakukan ‘azal jika Allah kehendaki tetap
akan mendapat anak. Ini mungkin kerana dia tidak dapat mengawal pancutan
air mani sebelum dia mencabutnya.
Perlu diingatkan, oleh kerana perbuatan ini boleh menyebabkan isteri
hilang kelazatan persetubuhan, atau tidak sampai kemuncak kelazatannya
(climax), maka suami yang ingin melakukannya hendaklah mendapat keizinan
isteri. Ini kerana persetubuhan adalah hak bersama suami dan isteri.
Demi keadilan dan hak isteri, maka izinnya perlunya perlu diminta.
Inilah pendapat yang paling kuat kebanyakan ulama. Sehingga al-Imam Ibn
‘Abd al-Barr (wafat 463H) berkata: “Tiada khilaf di kalangan ulama
bahawa tidak boleh dilakukan ‘azal dengan isteri yang merdeka melainkan
setelah mendapat keizinannya. Ini kerana persetubuhan adalah daripada
haknya” (Ibn Hajar al-‘Asqalani, Fath al-Bari, 10/385, Beirut: Dar
al-Fikr).
Di samping perlu difahami, adapun hasrat mencegah kehamilan jika
sebabkan bimbang kepapaan, atau kekurangan rezeki, atau kurang kemewahan
adalah diharamkan kerana ianya menyamai perbuatan musyrikin dan tidak
meyakini rezeki Allah.
Jika disebabkan keadaan tertentu yang mendesak
seperti kesihatan atau kesibukan maka ia diizinkan. Namun jika digunakan
pencegah kehamilan secara berterusan tanpa sebab adalah diharamkan oleh
para ulama. Ini jika dibiarkan akan mengurangkan jumlah umat Islam.
Dinasihatkan agar kita memperbanyakkan zuriat, kerana ianya menambahkan
kekuatan dan suara umat Islam dalam negara ini.
Allah Lebih Mengetahui
Dr. Mohd Asri Zainul Abidin - sumber: SINI
No comments:
Post a Comment