Makruh Gosok Gigi
Di bulan Ramadan ini mungkin kita terdengar pandangan ustaz yang
menyatakan makruh menggosok gigi atau berkumur semasa atau selepas
tergelincir matahari ketika berpuasa. Jika kita tanya mereka: ‘apakah nas dalam masalah ini?’. Sebahagian mereka mungkin menjawab: ‘dah ulama cakap macam tu, atau kitab cakap macam itu, terima sahajalah’. Ini tentulah satu jawapan yang boleh dianggap ‘pandir’ dan dangkal sekali.
- Gambar Hiasan
Islam bukan agama taklid buta, menelan apa yang orang cakap tanpa
perlu tahu dalilnya. Mungkin yang lebih berpengetahuan akan menjawab:
“ada hadis Nabi s.a.w menyebut:
“Bau busuk mulut orang yang berpuasa itu lebih harum di sisi Allah daripada haruman kasturi” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Ya, memang ada tokoh-tokoh ilmuwan silam pun yang memberikan pendapat
sebegini. Tetapi hadis ini jika kita lihat tidak pula menyatakan
seseorang yang berpuasa tidak dibenarkan atau digalakkan menggosok gigi.
Pendapat yang memakruhkan menggosok gigi –samada menggunakan ubat gigi
atau tidak- hanyalah andaian atau kesimpulan yang dibuat daripada hadis
ini, bukan ada nas sahih yang jelas melarang hal ini.
Hadis ini tidak pula menyatakan bahawa Allah suka supaya bau busuk
itu dikekal sepanjang hari. Ada pun hadis-hadis lain yang seakan
menggalakkan orang yang berpuasa mengekalkan bau kerana kering mulut
orang berpuasa itu cahaya pada Hari Kiamat adalah daif atau lemah
sanadnya. Ini boleh dilihat dalam ulasan al-Imam al-Mubarakfuri
(meninggal 1353H) dalam Tuhfah al-Ahwazi mengenai bersugi bagi orang
berpuasa.
Dalam konteks kehidupan harian, apakah patut kita membiarkan mulut
kita sentiasa busuk sepanjang Bulan Ramadan sehingga mengganggu rakan
sepejabat atau sekerja yang mungkin di kalangan mereka ada yang tidak
faham Islam dan akan mentohmah agama ini?! Pada saya, andaian yang
memakruh bersugi atau membersihkan mulut ketika berpuasa tidak boleh
mengatasi galakan bersugi yang Nabi s.a.w sabda:
“Jika tidak kerana bimbangkan membebankan umatku nescaya akan aku perintahkan mereka bersugi setiap kali waktu solat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini tidak mengecualikan Bulan Ramadan, dan tentu sekali antara
waktu solat itu adalah solat Zohor dan Asar ketika berpuasa.
Memilih Imam Solat
Nabi s.a.w dalam hadis menyebut ciri-ciri imam solat:
“Hendaklah yang menjadi imam bagi sesuatu kaum (jamaah) itu sesiapa yang paling baik dalam kalangan mereka bacaan kitab Allah (bacaan al-Qurannya). Jika mereka itu sama dalam bacaan, maka (pilih) yang paling mengetahui sunnah. Jika mereka itu sama, maka (pilih) yang paling awal hijrahnya. Jika mereka itu sama, maka (pilih) yang paling banyak usianya” (Riwayat Muslim).
- Gambar Hiasan
Inilah ciri-ciri imam. Jika semua mereka masih sama, maka bererti
kesemuanya yang sama itu layak. Namun sesetengah ulama seperti al-Imam
Hasan bin ‘Ammar al-Syurunbulali (meninggal 1069H) menyebut dalam
kitabnya Maraqiy al-Falah menambah ciri-ciri lain yang tidak disebut
oleh hadis, antaranya; “yang paling cantik isterinya, yang paling banyak hartanya, yang paling besar kepalanya, juga yang paling kecil kemaluannya.” (lihat: ms 143).
Pada andaian mereka, ini membantu kusyuk. Orang yang isterinya cantik
kurang ingat wanita lain, maka lebih khusyuk. Demikian yang kemaluannya
kecil kurang syahwat maka lebih khusyuk. Persoalannya, adakah andaian
ini benar?! Atau mungkin sebaliknya berlaku. Kemudian, siapa pula yang
hendak menjadi hakim kecantikan isteri para imam ini?! Lebih daripada
itu, bagaimana pula hendak mengukur kemaluan mereka?!.
Andaian atau
tambahan yang dibuat ini, walaupun oleh seorang ulama yang terkenal
tidak dapat kita terima. Ia bukan nas al-Quran atau hadis yang terpaksa
kita telan bulat-bulat.
Baca artikel penuh di sini: MindaTajdid - Islam: Antara Nas dan Pendapat Tokoh
No comments:
Post a Comment