Saturday 28 January 2012

Apakah the Wall Street Journal (Asia) juga putar-belit?

Hari ini pelbagai blog melaporkan pernyataan balas Anwar berkaitan putar-belit yang kononnya dibuat oleh media kawalan UMNO untuk menggambarkan beliau sebagai "pengkhianat aspirasi rakyat Palestin". 

Anwar, seperti dipetik di the Wall Street Journal dilaporkan berkata:

“I support all efforts to protect the security of the state of Israel,” said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians.” - SUMBER

Anda yang berminat untuk membaca pernyataan balas Anwar, boleh klik di sini - KLIK. Atau boleh menonton rakaman ucapan beliau di bawah:


Nota kaki:

1) Kata pepatah, "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya". 

Timbul persoalan yang lebih besar di kepala saya iaitu:- Mengapa Anwar hanya mengeluarkan pernyataan susulan untuk komuniti DI DALAM negara? Mengapa beliau tidak usulkan/poskan penjelasan susulan hari ini melalui sumber di the Wall Street Journal sebagaimana pernyataan beliau yang sebelumnya? 

Di sini wujud 2 persepsi berbeza iaitu di peringkat komuniti domestik dan komuniti antarabangsa.

"Pembetulan/Penjelasan susulan" hanya diwar-warkan oleh Anwar di pentas-pentas ceramah DI DALAM negara. Barangkali persepsi dan minda rakyat yang mendengar akan sedikit pulih dan mungkin lebih rasional untuk menolak tanggapan awal yang agak negatif. 

Namun, bagaimana pula dengan persepsi komuniti antarabangsa yang membaca laporan pertama di the Wall Street Journal, TETAPI tidak mengikuti "penjelasan susulan" yang dibuat Anwar di dalam negara? Apakah mereka tahu adanya penjelasan susulan selepas temubual tersebut?

Jika komuniti antarabangsa tidak maklum dengan penjelasan susulan, maka persepsi komuniti antarabangsa terhadap Anwar tidak berubah iaitu berdasarkan temubual Anwar sebagaimana disiarkan di the Wall street Journal tempoh hari:

I support all efforts to protect the security of the state of Israel,” said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians.”

Justeru, apakah telah cukup bagi Anwar yang sekadar mengeluarkan pernyataan yang disiar DI DALAM negara?

2) Saya tidak pasti apakah yang dilaporkan di the Wall Street Journal itu ayat yang keluar daripada mulut Anwar semasa ditemubual, atau telah diedit untuk dijadikan artikel. Tetapi alangkah baiknya jika waktu itu Anwar boleh "pusing/spin" sedikit jawapan beliau mengenai isu Israel. Barangkali beliau boleh jawab:

I support all efforts to protect the security of the state of Palestine,” said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians.”

3) Sebagai penutup, apa-apapun penjelasan yang cuba beliau beri bagi menjernihkan keadaan, saya kira persepsi saya sebagai seorang rakyat kepada beliau telahpun jelas.

Sekian.

No comments: