Sebuah artikel "copy n paste" - sumber [MindaTajdid]
TAJUK ASAL: MENGENANG AL-IMAM AL-SYAFI'I
Oleh: Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin
Al-Imam Muhammad bin Idris al-Syafi’i (150H-204H)
merupakan salah seorang tokoh ilmuwan agung yang pernah dilahir oleh
sejarah kegemilangan Islam. Beliau sebaris dengan jaguh-jaguh ilmu
seperti al-Imam Abu Hanifah, al-Imam Malik bin Anas, al-Imam Ahmad bin
Hanbal, Ibn Abi Laila, Abi Thaur, al-Imam al-Auza’i, al-Imam Sufyan
al-Thauri dan ramai lagi tokoh-tokoh agung dalam sejarah perkembangan
fekah Islam.
Beliau berketurunan Rasulullah s.a.w. Nasabnya bertemu
dengan Nabi s.a.w. pada ‘Abd Manaf. Syafi’ bin al-Saib (nenek ketiganya)
pernah berjumpa Nabi s.a.w., namun teragak-agak untuk menerima Islam.
Adapun al-Saib adalah pemegang bendera Bani Hasyim menentang tentera
Islam pada hari peperangan Badr. Beliau lalu ditawan oleh tentera Islam
dan telah menebus dirinya sendiri, kemudian menganut Islam ( Ibn
Khallikan, Wafayat al-A’yan, 2/312).
- Gambar Hiasan
Telah disepakati bahawa beliau lahir di Ghazzah, sebuah bandar yang
berada di selatan Palestin. Bapanya meninggal semasa muda. Maka beliau
hidup yatim di bawah jagaan ibunya. Ibunya bimbang gagal mendidiknya,
maka ketika beliau berumur dua tahun ibunya memindahkannya ke tempat
asal keturunannya iaitu Mekah (Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala,
10/6). Semasa kecilnya beliau begitu gemar memanah, sehingga berjaya
mengatasi saingannya. Kemudian berminat dengan bahasa ‘Arab dan sya‘ir,
sehingga menjadi pakar dalam bidang tersebut. Selepas itu beliau
mencintai ilmu fekah, sehingga mengepalai manusia pada zamannya. (ibid,
10/6.)
Beliau terkenal dengan keikhlasannya terhadap ilmu. Walaupun amat
menyayangi gurunya al-Imam Malik bin Anas dan gurunya juga
menyayanginya, namun tidak pernah membuat beliau fanatik atau taksub
kepada mazhab atau aliran fekah gurunya itu. Bahkan sejarah telah
mencatatkan beliau telah menyanggahi pendapat-pendapat al-Imam Malik.
Apabila al-Syafi’i datang ke Mesir, pada awalnya dia disambut oleh para
pengikut Mazhab Malik kerana dia adalah seorang murid utama al-Imam
Malik. Namun lama-kelamaan apabila mereka dapati dia menyanggahi Mazhab
Malik mereka meninggal dan membantahnya. Bahkan ada di kalangan mereka
yang mendoakan agar Allah mematikannya demi memelihara Mazhab Maliki
(Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala` , 10/71-72).
Namun bagi al-Imam al-Syafi’i nilai taksub ini tiada padanya.
Kebenaran lebih dicintai walaupun terpaksa menyanggahi gurunya sendiri.
Penghormatan bukan bermaksud mengikuti setiap perkataannya. Kata
al-Zahabi:
“Tidak syak sesungguh al-Imam al-Syafi’i apabila tinggal di Mesir lalu menyanggahi dan melemahkan beberapa pandangan fekah para ulama semasa dari Mazhab Maliki dengan dalil-dalil al-Sunnah, maka mereka terasa perit kerananya dan mereka menyakitkannya kembali. Berlakulah antara mereka ketegangan. Semoga Allah mengampunkan kesemua mereka..” (Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala`, 10/95).
Kata Muhammad Abu Zahrah:
“Sesungguhnya keikhlasan al-Syafi’i dalam menegakkan kebenaran sentiasa bersamanya sepanjang hayatnya. Sehingga dia menegakkan kebenaran di mana sahaja dia berada. Jika bertembung keikhlasannya itu dengan apa yang menjadi kebiasaan fahaman orang ramai, dia tetap akan menjelaskan pandangan-pandangannya dengan berani. Jika bertembung keikhlasannya kepada kebenaran dengan keikhlasannya kepada guru-gurunya, dia tetap akan mendahulukan kebenaran. Keikhlasannya pada gurunya al-Imam Malik tidak pernah menghalang beliau menyanggahinya selepas beliau teragak-agak untuk mengistiharkannya. Namun setelah sampai berita kepadanya bahawa ada pihak di Andalus yang meminta hujan dengan menggunakan (tawassul dengan) kopiah al-Imam Malik maka dia mengistiharkan bukunya untuk orang ramai. Tujuannya agar mereka tahu bahawa al-Malik adalah manusia yang terdedah kepada salah dan betul.” (Abu Zahrah, Tarikh al-Mazahib al-Islamiyyah, m.s.455).
Fanatik mazhab telah menyebabkan dalam kalangan penduduk Andalus ada
yang apabila berlaku kemarau atau kelewatan hujan, maka mereka akan
solat istisqa` (minta hujan) dengan meletakkan kopiah al-Imam Malik di
hadapan dan bertawasul dengannya. Bahkan di kalangan pengikut Malik di
Mesir ada yang apabila dibaca hadis Nabi s.a.w., mereka menjawab dengan
menyebut “berkata imam dan syaikh kami Malik..” Mereka menolak hadis demi membela pendapat imam mereka (lihat: ‘Abd al-Rahman al-Syarkawi, Aimmah al-Fiqh al-Tis’ah,
www.qudsway.com/Links/Islamiyiat). Al-Imam al-Syafi’i menulis kitab
menjawab pandangan-pandangan al-Imam Malik demi memahamkan pengikut
mazhab tersebut bahawa imam mereka tidak maksum.
Penampilannya dengan hujah dan ilmu menjadikan beliau tokoh ilmuwan
yang tidak diragui kehandalannya. Bahkan beliau tersenarai dalam
kalangan mujaddid yang diiktiraf umat. Namun, seperti biasa setiap tokoh
mempunyai penyokong dan musuh. Dalam kalangan musuh dan penyokong itu
pula ada yang melampau dan ada yang sederhana.
Golongan yang melampau dalam sokongan akan memuji melebihi batasan
yang patut. Demikian juga yang memusuhi apabila melampau akan menuduh
dan mencipta tuduh yang bukan-bukan. Antara yang melampau memuji
menyatakan di kuburnya ada tapak kaki Rasulullah s.a.w menziarahi
al-Imam al-Syafi’i. Ini juga beberapa kali disiarkan di stesyen
televisyen kita. Sedangkan beliau meninggal dunia selepas hampir 200
tahun Rasulullah wafat. Jika beliau membantah kemelampauan tindakan
pengikut al-Imam Malik bin Anas, apakah beliau akan redha dengan dakwaan
yang seperti ini ?!
- Gambar yang dikatakan tapak kaki Rasulullah s.a.w
Saya agak tertarik dengan ulasan Muhammad Na’im al-Irqususi terhadap riwayat mimpi Abu Ja’far yang menceritakan:
“Aku lihat dalam mimpiku Nabi s.a.w. dalam masjid baginda di Madinah. Seakan aku datang dan memberi salam kepada baginda dan berkata: “Aku tulis pendapat Malik?. Jawab baginda: Tidak!. Aku bertanya: “Aku tulis pendapat Abu Hanifah?” Jawab baginda: Tidak!. Aku bertanya: “Aku tulis pendapat al-Syafi’i?. Baginda mengisyaratkan dengan tangan baginda begini –seakan baginda mengherdikku- “Kau kata pendapat al-Syafi’i?!! Itu bukannya pendapat, tetapi jawapan kepada sesiapa yang menyanggahi sunnahku”. Al-Irqususi mengulas: “Bila pulak mimpi menjadi hujjah di sisi ahli ilmu?!!. Malik, Abu Hanifah dan selain mereka adalah dari kalangan para imam yang adil lagi dipercayai (thiqah). Mereka berijtihad. Mereka menepati sebahagian besar apa yang mereka ijtihadkan dan tersilap dalam sesetengah perkara. Setiap orang boleh diterima dan ditolak pendapatnya. Maka apa lagi?!! (Siyar A’lam al-Nubala, 10/43).
Namun riwayat mimpi seperti ini selalu dijadikan hujah oleh golongan fanatik.
Dalam kalangan fanatik permusuhan kepada imam yang agung ini ada yang
menuduhnya sebagai syiah dan beberapa tuduhan yang lain. Sehingga di
zamannya beliau ditangkap dan digari. Al-Zahabi (meninggal 748H)
menyebut:
“Sebahagian manusia mencercanya, namun itu semua menaikkan ketinggian dan kemuliaannya. Ternyata bagi yang mereka yang insaf bahawa ulasan mereka yang menyaingi beliau (al-Syafi’i) mengandungi hawa nafsu. Jarang sekali seseorang yang muncul keimamannya (ketokohan ilmunya) dan menjawab sesesiapa yang berbeza pandangan dengannya melainkan dia akan dimusuhi. Kita memohon perlindungan dengan Allah dari hawa nafsu”. (Siyar A’lam al-Nubala, 10/9).
Bahkan ada yang mencipta hadis palsu kerana fanatik kepada Mazhab Abu
Hanifah lalu mencerca al-Imam al-Syafi’i. Disebut dalam hadis palsu
itu, kononnya Nabi s.a.w bersabda: “Akan ada dalam kalangan umatku
seorang lelaki yang dipanggil Muhammad bin Idris (al-Syafi’i), dia
memberi mudarat kepada umatku lebih daripada iblis. Akan ada pula
seorang lelaki di kalangan umatku dipanggil Abu Hanifah, dia adalah
lampu umatku, dia adalah lampu umatku). Hadis ini direka oleh
Makmun bin Ahmad al-Harawi yang hasad dengan perkembangan pengikut
al-Imam al-Syafi’i di Khurasan (Al-Sayuti, Tadrib al-Rawi, m.s. 182).
Kata al-Jarahi (meninggal 1162H): “Tiada suatu pun hadis sahih
mengenai pujian atau cercaan terhadap Abu Hanifah dan al-Syafi’i. Semua
yang disebut mengenai hal berkenaan adalah palsu lagi dusta” (al-Jarahi, Kasyf al-Khafa,, 2/420).
Sementara kisah bohong lain seperti dalam buku al-Rihlah ila
al-Rasyid pula memfitnah al-Imam Abu Yusuf dan Muhammad bin Hasan
al-Syaibani, dua tokoh dalam Mazhab Abu Hanifah berusaha membunuh
al-Imam al-Syafi’i. Demikianlah timbulnya buruk-memburuk disebabkan
fanatic mazhab.
Al-Imam al-Syafi’i ialah imam yang mulia seperti para imam tokoh
ilmuwan silam yang lain. Mereka tidak maksum, tetapi mereka semua
sarjana besar. Kita tidak perlu fanatik kepada mana-mana dalam kalangan
mereka, sebaliknya membaca dan cuba memahami penghujahan mereka secara
terbuka dan membaca alasan-alasan mereka secara perbandingan.
Tidak pernah mereka mengajar untuk kita berkata “siapa tidak ikut mazhab aku maka dia sesat”. Bahkan mereka menggalakkan penerokaan ilmu. Kesemua kemelampauan itu
datang dari golongan fanatik yang selepas mereka. Bahkan ramai yang
mendakwa mazhab Syafi’i atau Hanbali atau Hanafi atau Maliki, tidak pula
meneliti sendiri tulisan dan perkataan imam-imam itu, sebaliknya
sekadar mengajuk dakwaan orang lain yang mendakwa demikian. Lalu ada
yang menuduh orang lain tidak mazhab Syafi’i hanya kerana menyanggahi
pendapatnya, padahal belum tentu pendapatnya itu sama dengan al-Imam
al-Syafi’i yang sebenar. Fanatik sentiasa membuta mata ramai orang.
No comments:
Post a Comment