Friday 27 January 2012

Anwar sokong Israel? Baca juga pendirian beliau yang sebelum itu...

Apa kes? Kalau berminat nak tahu berita penuh, silalah berkunjung ke laman The Wall Street Journal Asia di sini: Malaysia's Anwar Presses On Despite Appeal

Saya turut menyertakan petikan artikel melalui foto di bawah. Lihat bahagian yang saya highlighted:


Anwar sebagaimana dipetik berkata (Petikan 1):

If elected, Mr. Anwar said he would speed up the removal of racial quotas for university places and focus on helping lower-income groups regardless of race instead of solely aiding ethnic Malays.

Selanjutnya Anwar menegaskan (Petikan 2):

"I support all efforts to protect the security of the state of Israel," said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians. Malaysia has consistently refrained from establishing diplomatic relations with Israel, although limited commercial ties exist between private companies in the two countries.

NOTA KAKI:

- Andai laporan oleh the Wall Street Journal di atas tidak tepat, saya kira Anwar perlu tampil membuat penafian. 
 
- Sekiranya benar laporan di atas, memang "berat 66" mung ni Anwar. 

- Ketidakadilan berlaku BUKAN disebabkan adanya kuota untuk anak-anak Melayu masuk ke universiti, tetapi kelemahan perlaksanaan dan kelemahan memastikan setiap yang layak, mendapat hak mereka.

- Keadilan bukanlah bererti apabila telah menghapuskan kuota untuk Melayu dan membuka "lantai persaingan tidak rata" dengan kaum Cina dan India dan lain-lain.

- Patutnya, PR boleh janji untuk baiki kelemahan, dan berazam untuk memastikan apa yang sepatutnya orang Cina dan India layak dapat, ditunaikan apabila berkuasa kelak. Barulah tidak timbul tentangan terutama dari kaum majoriti Melayu kepada beliau dan PR.


- Kaum Melayu adalah kaum majoriti, tetapi perlu diakui Melayu masih 'handicap', miskin, lemah serta ketinggalan dari pelbagai segi termasuklah keupayaan untuk bersaing. 

- Sudahlah di bidang ekonomi pun Melayu gagal kuasai, bidang politik pun nampaknya bakal menyusul. Janganlah bantuan untuk ke universiti juga hendak disulitkan.

- Saya khuatir setelah Anwar hapuskan kouta ini nanti, kaum majoriti ini semakinlah tersepit untuk merebut peluang belajar / pendidikan di universiti.  

- Big Q: ke mana hendak ditempatkan anak-anak kaum majoriti yang layak tetapi 'tercicir' setelah kuota dihapuskan?

- Ingin saya tegaskan bahawasanya saya bukanlah rasis tetapi pendirian saya (secara konsisten) ialah, mana-mana pihak yang jadi kerajaan perlu berlaku adil dengan memberikan hak-hak yang sepatutnya dinikmati semua kaum selari dengan semangat Perlembagaan.

- Malah, bukan sahaja hak kepada semua kaum, bahkan perlu ditunaikan hak-hak kepada orang Islam dan bukan Islam juga.

No comments: