Friday 21 December 2012

Apabila Pekerja Indonesia Berdemo Membantah Kebanjiran Pekerja Asing Tanpa Izin di Negara Mereka (LOL)

Oleh: Blogserius


LOLLLLLLL IRONI!

Kita sedia maklum terdapat jutaan warga Indonesia yang bekerja di negara kita. Ada yang hadir secara sah tetapi lebih ramai lagi yang hadir secara haromz. Kini mereka menjadi buruh, tukang cuci, tukang sapu, pembuat air, pak gad dan penjaga warong di Malaysia. Banyak kali pihak berwajib dan rakyat Malaysia mahu kehadiran mereka dibendung kerana mengambil kerja yang sepatutnya milik rakyat Malaysia.

Kini timbul kisah ironi tahap dewa apabila pekerja kilang Huawei di Indonesia melakukan demo aman menentang kehadiran tenaga kerja tanpa izin dari China di kilang mereka. Mereka berdemo dan meminta Kementerian Tenaga Buruh masuk campur dan menghalau kehadiran pendatang tanpa izin ini dari mengambil kerja mereka. Huawei dikatakan menggaji 1200 warga China di kilang milik mereka di sini tetapi 1000 daripada mereka dikatakan hadir tanpa izin oleh wakil kesatuan buruh. Mereka hadir menggunaka pas pelawat tetapi bekerja secara tetap di kilang tersebut. Pekerja kilang dari Indonesia pula hanya diberikan kontrak kerja sementara tanpa medical benefit maupun elaun makanan seperti yang diberikan kepada PATI dari China ini.

Wakil kesatuan buruh berkata mereka mahu amalan Huawei yang berat sebelah dan tidak adil kepada pekerja kilang warga Indonesia ini dihenti dan dimansuhkan. 

So LOL in so many ways!


Laporan asal Kaskus

No comments: