Saya dapat manfaat setelah membaca artikel ini dan rugi rasanya jika ia tidak saya kongsikan bersama anda.
Sumber asal: MindaTajdid
Insaf Dalam Menilai Setiap Insan
oleh: Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Dalam kehidupan ini kita akan bertemu
dengan pelbagai ragam manusia. Setiap individu membawa pelbagai
perwatakan. Kadang-kadang kita keliru dalam membuat penilaian. Keliru
dalam menentu watak baik dan buruk. Ini disebabkan pada diri seseorang
itu boleh terkumpul kedua unsur tersebut; unsur baik dan unsur buruk.
Jika kita melihat kepada seseorang insan
pada unsur baik semata, tentu kita akan menilainya sebagai insan yang
baik. Jika kita pula melihat di sudut yang buruk semata, maka pasti kita
akan menilai sebagai insan yang buruk. Namun, jika kita melihat kedua
unsur itu secara seimbang dan adil, pasti kita akan dapat membuat
kesimpulan yang betul.
Insan apabila berbalah, atau bertelingkah mereka sering menonjolkan
unsur buruk mengenai musuh mereka. Enggan mereka menyebut kebaikan yang
ada, sekalipun itu terang dan jelas. Kita boleh lihat akhlak orang-orang
politik hari ini apabila mereka bertelingkah. Enggan mengiktiraf
sumbangan pihak lain hanya kerana perbezaan politik yang ada.
Demikian juga dalam kehidupan, ramai yang enggan mengiktiraf kebaikan
pihak yang dibenci sekalipun nyata kebaikannya. Ini adalah sifat yang
tidak munsif atau kita sebut tidak insaf. Perkataan insaf di
sini bukan seperti yang kita faham iaitu menyesal. Sebaliknya bermaksud
sesuatu yang berada di tengah; tidak melampau dan tidak terkurang.
Inilah arahan Allah kepada kita.
Dalam urusan jual beli, kita diharamkan mengurangkan hak orang lain,
apatah lagi dalam urusan nilai dan harga diri orang lain yang lebih
bermakna dari timbangan makanan dan barang, lebih utamalah untuk kita
memastikan hak orang lain tidak dikurangkan. Firman Allah: (maksudnya):
“Jangan kamu kurangkan manusia apa yang menjadi hak-haknya (Surah Hud: 85).
Timbangan Amalan
Allah Tuhan Yang Maha Adil tidak menetap bahawa hanya orang tidak
berdosa sahaja yang masuk syurga. Tidak juga menyatakan bahawa setiap
yang ada dosa akan memasuki neraka. Sebaliknya al-Quran menyatakan
bahawa seseorang ditimbang amalan baik dan buruknya. Maka, sesiapa yang
amalan baiknya melebihi amalan buruknya, maka dia berjaya. Begitulah
sebaliknya; sesiapa yang amalan buruknya melebihi amalan baiknya, maka
tempatnya neraka. Firman Allah (maksudnya):
“adapun orang yang berat timbangannya (amalan baik), maka
dia berada dalam kehidupan yang senang lenang. Sesiapa yang ringan
timbangannya (amalan baik), maka tempat kembalinya ialah “Haawiyah”, Dan
apa jalan engkau dapat mengetahui, apa dia “Haawiyah” itu? (Haawiyah
itu ialah): api yang panas membakar” (Surah al-Qariah 6-11).
Setelah Allah menetapkan demikian, bagaimana mungkinkah kita ingin
memutus hanya insan yang tidak berdosa sahaja yang layak untuk diiktiraf
sebagai insan yang baik?! Sebaliknya, insan yang baik itu ialah
seseorang yang amalan baiknya melebihi amalan buruknya.
Semua Berdosa
Sabda Nabi s.a.w:
“Semua anak Adam itu melakukan kesalahan. Sebaik-baik
pelaku kesalahan itu ialah mereka yang bertaubat” (Riwayat Ahmad,
al-Tirmizi dan Ibn Majah/ dihasankan oleh al-Albani).
Justeru, setiap kita tidak sunyi dari kesalahan. Tiada siapa pun
dalam kalangan kita yang boleh mendakwa bahawa dirinya suci dari dosa
dan noda. Cuma beza antara orang baik dan yang buruk, seorang baik itu
memohon keampunan dari Allah dan berusaha membaiki diri. Sementara orang
yang buruk keras kepala dengan dosanya, tidak kesal dan tidak memohon
keampunan.
Menyedari hakikat ini, maka jangan kita hina manusia disebabkan
sesuatu dosa, tetapi lihat bagaimana sikap dirinya terhadap dosa
tersebut. Allah tidak pernah menjadikan orang yang berdosa kecewa,
sebaliknya sentiasa membuka pintu untuk mereka kembali kepadaNya. Firman
Allah: (maksudnya):
“Katakanlah: “Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui
batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan dosa), janganlah
kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah
mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun,
lagi Maha Mengasihani.” (Surah al-Zumar: 53).
Jahat Tak Menafikan Baik
Dalam diri insani boleh terkumpul dua unsur yang berlainan pada satu
masa yang sama; kebaikan juga kejahatan. Apabila kita berbicara soal
kejahatannya, janganlah sampai kita lupa unsur kebaikan yang ada
sehingga kita memadamkan baiknya dan menghukumnya melebihi kadar yang
patut. Hal ini pernah Rasulullah s.a.w bantah terhadap perkataan
sesetengah sahabat yang melaknat seorang peminum arak dalam kalangan
mereka.
Dalam hadis al-Imam al-Bukhari, Rasulullah s.a.w mengajar kita
hakikat ini.
“Seorang lelaki bernama ‘Abdullah, digelar ‘himar’
(kaldai). Dia pernah menyebabkan Rasulullah s.a.w ketawa. Juga pernah
Nabi s.a.w. menyebatnya (menjatuhkan hukuman) disebabkan kesalahan
meminum arak. Pada suatu hari dia ditangkap lagi (disebabkan kesalahan
meminum arak), maka baginda pun menghukum lalu dia disebat. Seorang
lelaki berkata: “Ya Allah! Laknatilah dia, alangkah kerap dia
ditangkap”. Lantas Nabi s.a.w pun bersabda: “Jangan kamu semua
melaknatinya! Demi Allah apa yang aku tahu dia mencintai Allah dan
RasulNya”. (Riwayat al-Bukhari).
Walaupun dia minum arak, itu satu dosa yang besar, namun dalam masa
yang sama Rasulullah s.a.w tidak menafikan unsur cintakan Allah dan
Rasul yang wujud dalam diri. Bahkan Nabi s.a.w mempertahankan
kelebihannya itu. Kita lebih wajar demikian. Jangan kerana melihat
sesuatu dosa, sekalipun besar, kita menafikan unsur kebaikan lain yang
ada pada diri seseorang.
Diri Sendiri
Jika setiap kita merenung kepada dirinya sendiri secara insaf, dia
akan tahu dia juga banyak kesalahan dan dosa. Jika tidak dosa zahir,
dosa batin; niat dan jiwa yang buruk seperti hasad, buruk sangka,
takabur, riyak dan lain-lain. Jika tidak dosa pada perbuatan, dosa pada
perkataan seperti mengumpat, memfitnah, menuduh, menjadi ‘batu-api’ dan pelbagai lagi.
Dosa-dosa batin dan perkataan ini kadang kala jauh lebih besar di
sisi Allah daripada dosa-dosa peribadi seperti minum arak dan zina.
Namun kita sering memandang ringan sedang ia besar.
Firman Allah
(maksudnya):
“ketika kamu menerima berita dusta itu dengan lidah kamu,
dan memperkatakan dengan mulut kamu sesuatu yang kamu tidak mempunyai
pengetahuan mengenainya; dan kamu pula menyangka ianya perkara kecil,
pada hal di sisi Allah adalah perkara yang besar dosanya”. (Surah
an-Nur: 15).
Setiap kita juga ada rahsia keaiban yang tersendiri. Hanya kerana
rahmat Allah masih tertutup keaiban itu. Kita berjalan dengan bangga di
hadapan khalayak ramai serta merasakan diri suci. Sebenarnya, dalam
banyak hal kita tidak suci, cumanya dosa kita tidak didedahkan kepada
manusia. Kata al-Imam Ahmad dengan linangan airmata ketika dia
dimuliakan: “Kami ini kesian. Jika tidak kerana tutupan Allah, nescaya akan terdedah aib kami”. Demikian tawaduknya imam yang agung itu.
Namun kita, lantaran merasakan diri suci, kita menghukum dan menilai
dosa peribadi orang lain berlebihan sehingga seakan kita sunyi dari
kesalahan. Dengan satu dosa sahaja, kita dedah dan hina seseorang dengan
apa yang Allah sendiri tidak hina sedemikian rupa.
Nabi s.a.w
memberikan amaran:
“..jangan kamu mencari-cari keaiban orang muslim kerana
sesiapa yang mencari keaiban orang muslim Allah akan mendapatkan
keaibannya. Sesiapa yang Allah dapat keaibannya, maka didedahkan
sekalipun dalam rumahnya”. (Riwayat Ahmad dan Abu Daud/ disahihkan
al-Albani)
Seimbang
Islam menyuruh kita adil dalam semua perkara termasuk dalam membuat
penilaian terhadap seseorang. Adil terhadap setiap pihak walaupun pihak
kita benci dan bermusuhan. Allah menyebut (maksudnya):
“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua
sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi
menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap
sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan.
Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu
lebih hampir kepada taqwa”. (Surah al-Maidah: 8).
Al-Imam Muhibb al-Din al-Khatib menyebut:
“Kita kaum muslimin tidak beriktikad kemaksuman seseorang
selepas Rasulullah s.a.w. Sesiapa sahaja yang mendakwa kemaksuman
seseorang selepas Rasulullah s.a.w maka dia berdusta. Insan itu tetap
insan. Terbit darinya apa yang terbit dari insan. Maka, ada padanya
kebenaran dan kebaikan. Ada juga padanya kebatilan dan kejahatan. Boleh
jadi kebenaran dan kebaikan pada insan tertentu dalam lingkungan yang
luas, maka dia dinilai dalam kalangan ahli kebenaran dan kebaikan. Ini
tidak menghalang untuk terjadi kepadanya beberapa kesilapan. Boleh jadi
kebatilan dan kejahatan pada insan yang lain dalam lingkungan yang luas,
maka dia dinilai dalam kalangan ahli kebatilan dan kejahatan. Ini tidak
menghalang untuk tercetus dari beberapa cetusan kebaikan pada
waktu-waktu tertentu.
Wajib kepada sesiapa yang berbicara mengenai ahli kebenaran dan
kebaikan, jika dia tahu mereka ada beberapa kesilapan, janganlah dia
rosakkan kebenaran dan kebaikan mereka yang banyak itu. Janganlah
dipadamkan segala kebenaran dan kebaikan disebabkan kesalahan-kesalahan
tersebut.
Wajib pula kepada sesiapa yang berbicara mengenai ahli kebatilan dan
kejahatan, jika dia tahu ada beberapa cetusan kebaikan mereka, janganlah
dia kelirukan orang ramai bahawa mereka itu dalam kalangan golongan
yang soleh hanya kerana amalan kebaikan mereka yang jarang dan ganjil
itu”. (Tahqiq al-‘Awasim min al-Qawasim, m/s 47. Beirut: Dar al-Jail).
No comments:
Post a Comment