Wednesday 14 December 2011

INFO: Kuasa baru bola sepak dunia kini muncul di Timur (grafik)


Sumber berita: i, Wednesday (14 December 2011: 50&51)

Kuasa baru dan dari mana datangnya wang itu....

1) Brazil
Bukanlah satu kuasa baru di dalam dunia bola sepak namun nampaknya mutu permainan di liga Brazil telah menunjukkan peningkatan yang begitu ketara dan pencapaian ini dapat dilihat daripada pencapaian yang diraih skuad kebangsaan Brazil. Melalui strategi pemasaran yang baik serta dibantu oleh usahawan tempatan, kelab-kelab Brazil kini berjaya memiliki sumber kewangan yang kukuh hingga berupaya mengenepikan tawaran-tawaran yang begitu lumayan terutama dari Eropah bagi mendapatkan pemain bintang mereka.

Bintang baru seperti Leandro Damiao, Ganso dan Neymar kesemuanya masih kekal di tanah air sendiri dan beraksi di liga tempatan, sementara bintang lain seperti Luis Fabiano pula telah kembali beraksi di Brazil.

Info: GBP40juta (RM200 juta) anggaran nilai perpindahan bagi perancang Santos, Neymar (foto)

2) UAE
Sekian lamanya dicop sebagai destinasi pilihan pemain bola sepak bintang yang 'veteren' atau tua sebelum mereka menggantung but. Liga pro di UAE seperti di Dubai, Abu Dhabi dan Sharjah semakin menarik perhatian para bintang tua ini.

Baru-baru ini, bintang Ghana, Asamoah Gyan telah bertindak meninggalkan kelab Sunderland di EPL untuk menabur bakti bersama Kelab Al Ain. Begitupun Liga UAE sebelum ketibaan Gyan juga tidak ketandusan daripada menampilkan pemain bintang tua berbakat seperti bekas penyerang berbisa Valencia, Ricardo Oliveira serta Diego Maradona, yang kini menguruskan Kelab Al Wasl.

Info: GBP6.8 juta (RM34 juta) merupakan gaji tahunan yang diterima Gyan untuk beraksi bersama Al-Ain (foto)

3)Russia
Dengan pembiayaan besar oleh para billionaire, taikun minyak dan pemerintah wilayah, sukan bola sepak (melalui restu Kremlin) telah dijadikan alat bagi membangunkan wilayah-wilayah termiskin di Russia. 

Ruben kazan, Terek Grozny dan yang terbaharu Anzhi Makhachkala, kesemunya beroleh manfaat setelah menerima kehadiran pemain bintang bertaraf dunia termasuklah Roberto Carlos dan Samuel Eto'o (bekas bintang Barcelona dan Inter Milan).

Info: GBP2 juta (RM10 juta) merupakan nilai kontrak tahunan bagi Roberto Carlos di Anzhi Makhachkala (foto)

4) China
Sepertimana sahabat mereka Russia, Liga Super China hari ini turut dijadikan gelanggang bagi golongan jutawannya 'membalas jasa' Beijing yang telah mengkayakan mereka. Terbaharu, melibatkan perpindahan pemain bintang Chelsea, Nicholas  Anelka (a.k.a Abdul Salam Bilal - wiki) ke Shanghai Shenhua (bermaksud 'Bunga Shanghai' dalam bahasa Mandarin) yang dianggap sebagai salah satu perpindahan berprofil tinggi. 

Begitupun perpindahan pemain Argentina, Dario Conca ke Guangzhou Evergrande dengan bayaran gaji GBP200,000 (RM1 juta) seminggu telah menarik perhatian peminat bola sepak dunia kepada kuasa baru yang muncul dari benua Asia ini.

Info: GBP9 juta (RM45 juta) merupakan jumlah pendapatan tahunan Anelka di Shanghai Shenhua (beliau bakal menerima gaji GBP190,000/minggu). Pemilik Shanghai Senhua, Zhu merupakan jutawan yang memegang lesen permainan video online terkenal dunia, World of Warcraft fantasy game bagi pasaran China.

LAGI INFO MENARIK:

i) Nilai pasaran kelab:

1- Barcelona (nilai = GBP535 juta)
2- Real Madrid (nilai = GBP465 juta)
3- Man City (nilai = GBP380 juta)
4- Chelsea (nilai = GBP370 juta)
5- Man Utd (nilai = GBP355 juta)

Kelab lain:

CSKA Moscow (nilai BP120 juta)
Zenit (nilai = GBP120 juta)
Ruben Kazan (nilai = GBP95 juta)
Anzhi Makhachkala (nilai = GBP92 juta)
Santos (nilai = GBP83 juta)
Sao Paulo (nilai = GBP58 juta)
Al Ain (nilai = GBP17 juta)

ii) Pemain dengan gaji tertinggi (sebelum cukai):

1- Samuel Eto'o (GBP17.2 juta) - jadi orang kaya di Dagestan, Russia.
2- S Aguero (GBP10.4 juta)
3- C Ronaldo (GBP10.2 juta)
4- N Anelka (GBP9 juta) - apabila beraksi di China.
5- L Messi (GBP8.9 juta)
6- Y Toure (GBP8.5 juta)

Dr Sepet: Di saat ramai orang sedang dok 'senak perut' mencari duit untuk berdepan krisis ekonomi, mereka-mereka ini langsung tidak terkesan. Justeru, kalau anda di luar sana yang nak jadi kaya dengan bermain bola (nak rasa gaji RM1juta/minggu), bermainlah betul-betul biar sampai jadi bintang. Jangan main-main.

No comments: