Monday 26 December 2011

Renungan: Larangan Bermuzik di Masjid

Sebuah artikel yang 100% 'cut n paste'. 
Sumber: FB Sunnah (26 Disember 2011)

FB Sunnah
Masjid bukan tempat bermain muzik, menyanyi, dan main gitar. Agak sedih bila melihat rakaman video menunjukkan masjid dijadikan sbg tempat menyanyi dan main gitar. Hadirin pula bersorak dan tertawa.

Imam asy-Syafi’i rahimahullah (Wafat: 204H) berkata, “Aku temui di ‘Iraq (ketika beliau hendak meninggalkan ‘Iraq – pen), sesuatu yang disebut sebagai at-Taghbir, yang direka oleh orang-orang zindiq yang menjauhkan umat Islam dari al-Qur’an.” [Ibnul Jauzi, Talbis Iblis, m/s. 205. Ibnu Taimiyyah, Majmu’ al-Fatawa, 11/569]

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Sesungguhnya masjid-masjid dibina bagi tujuan yang khusus (tersendiri).” [Hadis Riwayat Muslim, 3/196, no. 881]
Imam an-Nawawi rahimahullah menyatakan:

معناه لذكر الله تعالى والصلاة والعلم والمذاكرة في الخير ونحوها

“Maksudnya adalah untuk mengingati Allah, melaksanakan solat, menyebarkan ilmu, saling memberi peringatan dalam kebaikan, dan yang seumpamanya.” (Syarah Shahih Muslim, 5/55)

Imam asy-Syaukani rahimahullah berkata:

فالمساجد إنما بنيت لذكر الله والصلاة فلا يجوز فيها غير ذلك الا بدليل يخصص هذا العموم كما وقع من لعب الحبشة بحرابهم في مسجده صلى الله عليه وسلم وهو نيظر وكما قرر من كانوا يتناشدون الاشعار فيه

“Bahawasanya masjid dibina bagi tujuan (sebagai tempat) mengingati Allah dan melaksanakan solat, maka tidak dibenarkan di dalamnya selain itu kecuali dengan adanya dalil yang mengkhususkan keumuman ini. Ini adalah seperti kekhususan dibolehkan permainan lembing oleh orang-orang Habsyah di masjid Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sambil baginda melihatnya. Juga sebagaimana perakuan Nabi Shallallahu ‘alaihin wa Sallam kepada orang-orang yang membaca sya’ir di dalamnya.” (as-Sailul Jarrar, m/s. 351 - Maktabah Syamilah)
At-Taghbir ialah sya’ir-sya’ir (nyanyian) yang mengandungi galakkan bersifat zuhud terhadap dunia (menjauhi dunia dan mencintai agama) yang dinyanyikan oleh para penyanyi, manakala sebahagian yang hadir bertindak memukul alat seperti kayu pada besi (sebagai alat muzik) atau batu dengan mengikuti irama lagunya. (Rujuk: Ahmad B. Hussein al-Azhari, an-Nuur al-Kasaaf fii Bayaan Hukum al-Ghinaa’, m/s. 15)

Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyyah menjelaskan setelah menyebutkan perkataan Imam asy-Syafi’i tersebut:

وما ذكره الشافعي - رضي الله عنه - من أنه من إحداث الزنادقة - [ فهو ] كلام إمام خبير بأصول الإسلام فإن هذا السماع لم يرغب فيه ويدعو إليه في الأصل إلا من هو متهم بالزندقة كابن الراوندي والفارابي وابن سينا وأمثالهم كما ذكر أبو عبد الرحمن السلمي في مسألة السماع " عن ابن الراوندي

“Apa yang disebutkan oleh asy-Syafi’i rahimahullah bahawa perbuatan tersebut merupakan hasil ciptaan para zindiq yang berasal daripada seorang imam yang ahli dalam ilmu ushul dalam Islam. Kerana pada dasarnya, tidak ada yang mempromosi dan menganjurkan nyanyian melainkan orang-orang zindiq, seperti Ibnu Rawandi, al-Farabi, Ibnu Sina, dan yang seperti mereka, sebagaimana yang disebutkan oleh ‘Abdurrahman as-Sulami dalam Mas’alah as-Sama’ daripada Ibnu Rawandi.” (Majmu’ al-Fatawa, 11/570)

Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah (Wafat: 728H) juga turut mengatakan:

فمن فعل هـذه الملاهـي على وجه الديانة والتقرب فلا ريب في ضلالته وجهالته

“Maka sesiapa yang memainkan alat-alat muzik tersebut yang padanya disertai keyakinan melaksanakan agama dan bertaqarrub kepada Allah, maka tidak diragukan lagi kesesatan dan kebodohannya.” (Majmu’ al-Fatawa, 11/576)
Kata Imam Ibnul Jauzi rahimahullah (Wafat: 597H):

قال الشافعي الغناء لهو مكروه يشبه الباطل ومن استكثر منه فهو سفيه شهادته قال وكان الشافعي يكره التعبير

Imam asy-Syafi’i rahimahullah berkata, “Nyanyian adalah perkataan yang dibenci dan menyerupai kebatilan. Sesiapa yang suka (selalu) menyanyikan lagu, maka dia adalah orang yang bodoh dan kesaksiannya tidak boleh diterima pakai." Dan asy-Syafi’i sangat membenci at-Taghbir (nyanyian orang sufi yang mengajak kepada zuhud sambil memukul-mukul sejenis alat daripada kayu). (Talbis Iblis, m/s. 205)
  

No comments: