Sebuah artikel yang 100% 'cut n paste'.
Sumber: FB Sunnah (26 Disember 2011)
FB Sunnah
Masjid
bukan tempat bermain muzik, menyanyi, dan main gitar. Agak sedih bila
melihat rakaman video menunjukkan masjid dijadikan sbg tempat menyanyi
dan main gitar. Hadirin pula bersorak dan tertawa.
Imam
asy-Syafi’i rahimahullah (Wafat: 204H) berkata, “Aku temui di ‘Iraq
(ketika beliau hendak meninggalkan ‘Iraq – pen), sesuatu yang disebut
sebagai at-Taghbir, yang direka oleh orang-orang zindiq yang menjauhkan
umat Islam dari al-Qur’an.” [Ibnul Jauzi, Talbis Iblis, m/s. 205. Ibnu
Taimiyyah, Majmu’ al-Fatawa, 11/569]
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
“Sesungguhnya masjid-masjid dibina bagi tujuan yang khusus (tersendiri).” [Hadis Riwayat Muslim, 3/196, no. 881]
Imam an-Nawawi rahimahullah menyatakan:
معناه لذكر الله تعالى والصلاة والعلم والمذاكرة في الخير ونحوها
“Maksudnya adalah untuk mengingati Allah, melaksanakan solat,
menyebarkan ilmu, saling memberi peringatan dalam kebaikan, dan yang
seumpamanya.” (Syarah Shahih Muslim, 5/55)
Imam asy-Syaukani rahimahullah berkata:
فالمساجد إنما بنيت لذكر الله والصلاة فلا يجوز فيها غير ذلك الا بدليل
يخصص هذا العموم كما وقع من لعب الحبشة بحرابهم في مسجده صلى الله عليه
وسلم وهو نيظر وكما قرر من كانوا يتناشدون الاشعار فيه
“Bahawasanya masjid dibina bagi tujuan (sebagai tempat) mengingati Allah
dan melaksanakan solat, maka tidak dibenarkan di dalamnya selain itu
kecuali dengan adanya dalil yang mengkhususkan keumuman ini. Ini adalah
seperti kekhususan dibolehkan permainan lembing oleh orang-orang Habsyah
di masjid Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sambil baginda melihatnya.
Juga sebagaimana perakuan Nabi Shallallahu ‘alaihin wa Sallam kepada
orang-orang yang membaca sya’ir di dalamnya.” (as-Sailul Jarrar, m/s.
351 - Maktabah Syamilah)
At-Taghbir ialah
sya’ir-sya’ir (nyanyian) yang mengandungi galakkan bersifat zuhud
terhadap dunia (menjauhi dunia dan mencintai agama) yang dinyanyikan
oleh para penyanyi, manakala sebahagian yang hadir bertindak memukul
alat seperti kayu pada besi (sebagai
alat muzik) atau batu dengan mengikuti irama lagunya. (Rujuk: Ahmad B.
Hussein al-Azhari, an-Nuur al-Kasaaf fii Bayaan Hukum al-Ghinaa’, m/s.
15)
Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyyah menjelaskan setelah menyebutkan perkataan Imam asy-Syafi’i tersebut:
وما ذكره الشافعي - رضي الله عنه - من أنه من إحداث الزنادقة - [ فهو ]
كلام إمام خبير بأصول الإسلام فإن هذا السماع لم يرغب فيه ويدعو إليه في
الأصل إلا من هو متهم بالزندقة كابن الراوندي والفارابي وابن سينا وأمثالهم
كما ذكر أبو عبد الرحمن السلمي في مسألة السماع " عن ابن الراوندي
“Apa yang disebutkan oleh asy-Syafi’i rahimahullah bahawa perbuatan
tersebut merupakan hasil ciptaan para zindiq yang berasal daripada
seorang imam yang ahli dalam ilmu ushul dalam Islam. Kerana pada
dasarnya, tidak ada yang mempromosi dan menganjurkan nyanyian melainkan
orang-orang zindiq, seperti Ibnu Rawandi, al-Farabi, Ibnu Sina, dan yang
seperti mereka, sebagaimana yang disebutkan oleh ‘Abdurrahman as-Sulami
dalam Mas’alah as-Sama’ daripada Ibnu Rawandi.” (Majmu’ al-Fatawa,
11/570)
Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah (Wafat: 728H) juga turut mengatakan:
فمن فعل هـذه الملاهـي على وجه الديانة والتقرب فلا ريب في ضلالته وجهالته
“Maka sesiapa yang memainkan alat-alat muzik tersebut yang padanya
disertai keyakinan melaksanakan agama dan bertaqarrub kepada Allah, maka
tidak diragukan lagi kesesatan dan kebodohannya.” (Majmu’ al-Fatawa,
11/576)
Kata Imam Ibnul Jauzi rahimahullah (Wafat: 597H):
قال الشافعي الغناء لهو مكروه يشبه الباطل ومن استكثر منه فهو سفيه شهادته قال وكان الشافعي يكره التعبير
Imam asy-Syafi’i rahimahullah berkata, “Nyanyian adalah perkataan yang dibenci dan menyerupai
kebatilan. Sesiapa yang suka (selalu) menyanyikan lagu, maka dia adalah
orang yang bodoh dan kesaksiannya tidak boleh diterima pakai." Dan
asy-Syafi’i sangat membenci at-Taghbir (nyanyian orang sufi yang
mengajak kepada zuhud sambil memukul-mukul sejenis alat daripada kayu).
(Talbis Iblis, m/s. 205)
No comments:
Post a Comment