Monday 26 December 2011

...maka tidak hairanlah berlakunya “solat 2 imam dalam 1 kariah”...

Setelah membaca artikel di bawah (rujuk rajah), maka tiadalah saya merasa hairan memikirkan sebab mengapa masih wujud “Solat 2 Imam, 1 Kariah” di negeri Terengganu sebagaimana dilaporkan akhbar tempatan baru-baru ini (baca kisah berkaitan di SINI).

Memetik komen yang telah saya buat di Facebook: PAS gunakan agama untuk kepentingan politik?

Lihat dan baca lanjut sini - SUMBER 

Ibadat itu bila kita buat amal ma’ruf dan nahi mungkar dengan niat "KERANA ALLAH". Tapi di dalam kes ini, nampak kurang jelas apakah yang dimaksudkan dengan “ibadat” itu. Apakah ianya (tumbang UMNO) "Kerana Allah" atau "kerana nakkan undi dan kuasa"?

Seruan sebegini pada saya hanyalah mengelirukan dan menimbulkan rasa gelisah di hati orang ramai terutama mereka yang tidak begitu faham politik mahupun hal-hal agama yang cuba dikaitkan dengan politik. 

Saya tidak rasa saudara-mara mahupun rakan-taulan saya yang UMNO sampai sejahat dan se-mungkar itu sekali, sehingga perlu ditentang sedemikian rupa, malah menentang mereka boleh dianggap sebagai satu ibadat pula!

Saya secara peribadinya boleh setuju dan menerima sekiranya pemimpin PAS tersebut menggunakan alasan melawan rasuah dan salah guna kuasa sebagai modal kempen menentang UMNO. Namun, alasan mengaitkan usaha (lawan UMNO) ini sebagai suatu ibadat, pada saya, telah menampakkan unsur-unsur keterlaluan, menolak persaudaraan dan boleh mengelirukan.

Janganlah sampai masyarakat memandang dengan penuh keliru dan seterusnya menyimpulkan bahawa orang politik-lah sebenarnya (memperguna) merosakkan kesucian agama demi mencapai cita-cita mereka untuk berkuasa.

Kalau sokongan kepada PAS disebabkan rasa benci dengan UMNO, percayalah sokongan itu hanya bersifat sementara dan tidak akan kekal. Sebaliknya sokong PAS kerana nampak PAS berhajat memperjuangkan Islam yang sebenar, yang berniat KERANA ALLAH, maka sokongan itulah yang akan bertahan lebih lama.

Tapi sekarang inipun muncul pemimpin yang di dalam rumah PAS sendiri yang mula mempersoalkan halatuju perjuangan PAS.

Akhirnya, PAS perlu cermat, janganlah menggunakan agama dengan cara yang mengelirukan sebagai alasan bagi menghalalkan kehendak politiknya. Patutnya politik itu hanyalah platform bagi membawa dan menyebarluas mesej indahnya Islam, luasnya rahmat dan keampunan Allah buat seluruh hambaNya.

Bukan sebaliknya!


Tambahan:

1) Renungkan klip video pendek di bawah: Ust Azhar Idrus jawab pertanyaan: "Saya tak pergi masjid kerana AJK masjid sokong kezaliman"


2) Video pendek kedua memuatkan nasihat UAI: janganlah kita ekstrim sangat. Sepatutnya orang agama kena ada rasa "cinta kepada orang jahil" iaitu ingin melihat seramai mana mereka (yang jahil) menjadi baik. Jangan ego dengan ilmu yang kita ada.


Ringkas dan jelas sudah jawapan yang UAI berikan itu!

No comments: