Thursday 25 November 2010

Halal & Vegetarian

Tidak lama dahulu saya ada menulis hal berkaitan vegetarian. Ianya lanjutan daripada demo yang dilakukan oleh para pencinta lembu di hadapan restoran McD Oxford tidak lama dahulu.

Waktu itu, saya dan isteri sedang merayau-rayau mencari tempat makan. Biarpun ada kedai halal yang lain di Oxford seperti Nando's dan KFC, namun ianya terletak agak jauh (di Cowley Road) dari pusat bandar.

Sewaktu kami berkira-kira untuk makan menu yang dibolehkan (berasaskan ikan), salah seorang pendemo yang berpakaian kostum lembu (dengan kantung susu yang besar) berserta sepanduk menjerit-jerit agar para pengunjung McD memboikot produk daging kerana dikatakan disembelih secara tidak berperikemanusiaan (menggunakan elektrik dan secara kasar).

Di masa yang sama, kelompok ini turut menjalankan kempen agar orang ramai beralih kepada menjadi vegetarian, kerana memakan makhluk hidup seperti sayuran, dianggap kurang kejam berbanding makan daging.

Saya tidak mahu komen lanjut kerana para pendokong vegetarian (makan makhluk hidup) pastinya memiliki hujah mereka, begitu juga dengan pihak yang makan daging (juga makhluk hidup) sebagai sebahagian diet harian mereka.

Saya mengkhususkan posting ini untuk berkongsi pengalaman serba-sedikit yang saya dapat di kala hidup di tempat orang (yang ramai bukan Islam).


Halal & Vegetarian

Peningkatan kualiti hidup, pendapatan dan kesedaran bagi mencapai kehidupan yang lebih sihat menjadikan masyarakat kita hari ini berusaha mendapatkan yang terbaik.

Salah satu produk yang semakin diminati ramai orang kini adalah amalan pemakanan secara vegetarian dan organik.

Tidak hairanlah, saban hari restoran yang menyajikan menu vegetarian dan organik, bak cendawan yang tumbuh selepas hujan.

Sajian tanpa menggunakan unsur haiwan (kecuali telur) ini juga telah menarik minat bermacam segmen pengguna, termasuklah mereka yang beragama Islam untuk bertandang dan makan di restoran mereka.

Seperti yang kita sedia maklum, orang Islam kita begitu sensitif apabila memperkatakan hal halal/haram terutama yang menyentuh aspek makan-minum ini (berbanding tuntutan menjaga aurat).

Pastinya bermacam cerita telah kita dengar. Tidak lama dahulu riuh sekejap dengan isu penggunaan bahan (Emulsifer) E471, yang didakwa sesetengah pihak, mengandungi unsur babi.

Itulah yang susahnya di Malaysia. Pengeluar dan pekilang makanan kita tidak memperincikan bahan asas kepada E471 itu.

Ini kerana E471 boleh jadi yang berunsurkan haiwan (animal base), atau boleh juga berunsurkan soya (soy lecithin).

E471 soy lecithin adalah halal dan umat Islam dibolehkan untuk memakan produk yang menggunakan unsur terbabit.

Justeru, para pengguna yang mendapati ada unsur E471 pada produk yang ingin mereka beli, apa yang perlu mereka buat?

1) Pastikan ianya adalah daripada E471 - soy lecithin. 

2) Jika pekilang tidak nyatakan bahan asas E471 terbabit, cari logo 'suitable for vegetarian' pada produk terbabit.

3) Jika tiada logo halal, tetapi ada logo 'suitable for vegetarian', lihat (baca) kandungan produk agar bebas daripada arak (wain/white wine/white wine vinegar).

Bagi sesetengah produk tempatan, logo ini sering terpampang sebaris dengan logo halal dan logo buatan Malaysia.

Bagi pengguna Islam yang gemarkan sajian yang bersifat vegetarian, penggunaan bahan yang berunsurkan haiwan yang haram dimakan (babi terutamanya) telah tidak lagi menjadi isu, kerana ianya bebas unsur daging.

Cuma, apa yang paling mustahak adalah memerhatikan kalau-kalau terdapat unsur arak (lazimnya 'white wine vinegar') digunakan untuk 'menyedapkan' sayuran yang dimasak. 

Jika di UK, saya begitu berhati-hati untuk membeli coslow di pasaraya kerana sekalipun dilabel 'suitable for vegetarian', kebanyakan produk coslow saya dapati mengandungi 'white wine vinegar' (cuka wain putih = unsur arak).
Foto hiasan - coslow (sungguhpun 'suitable for vege', tapi tolong lihat jikalau terdapat unsur wine pada produk sebegini)

Makanya, setelah diyakini bahawa sesuatu produk vegetarian itu bebas daripada penggunaan daging yang tidak disembelih mahupun daripada haiwan yang haram dimakan, selain turut bebas daripada penggunaan white wine vinegar, maka, tidak perlu lagi timbul keraguan bagi pengguna Islam untuk meneruskan minat mereka terhadap menu vegetarian.

Sekian.

1 comment:

HELMI RRM TV said...

(AHIMSA VEGE HEALTH FOOD INDUSTRIES)
Email : helmi@ahimsa.com.my
No Tel : 016-216 3949
WhatsApp : http://www.wasap.my/+60162163949/helmiahimsa.

Certification: HALAL, ISO2200, HACCP, GMP, BUATAN MALAYSIA

Group Telegram : https://t.me/+lCvCMrPTFtphYzc1


Our online shop
Website: https://shop.ahimsa.com.my/
Shopee frozen: https://shopee.com.my/ahimsafrozenfood
Shopee non frozen: https://shopee.com.my/ahimsavegehealth
Lazada: https://www.lazada.com.my/shop/ahimsa-vege-health-food?spm=

Medsos
Tiktok: https://www.tiktok.com/@ahimsahq
Facebook: https://www.facebook.com/AhimsaVegeHealth
Intagram: https://www.instagram.com/ahimsavegehealth/
Youtube: https://www.youtube.com/@ahimsavegehealth585