Friday 26 November 2010

Kunjungan ke Muzium Terengganu

 Foto - hanya di Terengganu

Bersempena pulang untuk meraikan Hari Raya EdulAdha minggu yang sudah, kami (saya dan isteri) 'memanfaatkan' kesanggupan Tok Mawaddah untuk menjaga Mawaddah, bagi kami keluar berjalan-jalan di sekitar bandar Kuala Terengganu.

Saya ini bolehlah dikatakan seorang yang kurang gemar keluar berjalan-jalan, terutama apabila telah berada di kampung. Memang keutamaan saya adalah untuk 'beristirehat', makan, main badminton, mencari lubuk memancing, makan, istirehat, makan, dan 'berenang' (berbaring dengan kusyen sofa) di beranda depan rumah.

Tetapi, kunjungan ke KT tahun ini ternyata membawa kelainan. Kami sepakat untuk 'up' sikit program jalan-jalan cari pasal kami dengan berkunjung ke Muzium Terengganu, yang terkenal itu.

Di dalam hal ini (lawatan sambil belajar), kami berdua bolehlah dikatakan mempunyai minat yang sama.

 Muzium Terengganu yang tersergam megahnya

 Pameran persenjataan Melayu



 Terengganu sememangnya terkenal dengan pertukangan Emas-Perak berkualiti tinggi


 Kegemaran saya - seksyen Ukiran Melayu Terengganu


 Ada Seksyen koleksi barangan DiRaja Terengganu




 Cop-cop Mohor negeri Terengganu

 Jata Negeri



 Juga terdapat Galeri Petroleum, yang amat sinonim sebagai simbol kekayaan Terengganu




Sesungguhnya, setiap item yang dipamerkan di muzium tersebut bukan sahaja banyak mendidik saya agar lebih menghargai hasil kerja turun-temurun orang Melayu Terengganu, tetapi turut meninggalkan rasa bangga yang tidak terhingga kepada saya kerana lahir sebagai seorang anak Terengganu, bumi yang kaya dan bertuah ini.

No comments: