Thursday 11 November 2010

Tak dapat 5A? Em, samalah kita...

Semalam, keputusan peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) telah diumumkan. Seramai lebih 48,000 murid telah mendapat keputusan semua A (straight A's) di dalam kesemua matapelajaran (sumber). Tahniah!

Bagi yang mendapat 5A, pastinya menangis menerima slip keputusan mereka. Dan bagi yang tidak berjaya mendapat 5A, juga turut sama menangis dengan keputusan tersebut.

I tell you what (Ini saya nak beritahu), suatu ketika dahulu, saya juga pernah merasa bagaimana berdebarnya hati semasa mengambil keputusan UPSR, dan saya juga turut menangis dengan keputusan yang saya dapat.

Begitupun, tangis saya bukanlah disebabkan saya mendapat semua A di dalam UPSR.

UPSR adalah langkah pertama untuk adik-adik sebelum menempuh perjalanan hidup yang masih jauh. Kepada yang berjaya, jadikan kejayaan ini sebagai pemangkin semangat untuk terus mencipta kejayaan dan mengejar impian.

Manakala, bagi yang tidak begitu cemerlang keputusan mereka, jangan sesekali berputus asa. Malah, para ibubapa juga tidak harus sama sekali memalingkan muka dan membiarkan anak-anak terkontang-kanting dan terdera emosi mereka.

Ini kerana, setiap anak adalah anugerah Allah. Mereka mempunyai potensi untuk berjaya dan menjadi insan yang berguna.

Cumanya, mungkin bakti mereka kepada kita, adalah dengan cara yang berbeza-beza.

No comments: