Thursday 11 November 2010

Kedah: Media bukan Melayu lebih jujur & beretika?

"Maka dengan sukacitanya hanya akhbar yang tersenarai sahaja yang dijemput untuk membuat liputan Sidang Bajet 2011 bermula 14 hingga 16 November ini," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Senarai media yang dibenarkan untuk membuat liputan ialah, Harakah, Sinar Harian, The Star, Makkal Osai, Malaysia Nanban, Oriental Daily, Sin Chew Daily, Kwong Wah Jit Poh, China Press, Nan Yang Siang Pau dan Guang Ming Daily.

Berita penuh di sini (KLIK), lagi sumber dan berita yang sama (KLIK).

Nota kaki:

- Jika dilihat secara kasar, hanya 2 akhbar sahaja yang berbahasa Melayu dibenarkan untuk membuat liputan dalam Sidang Bajet 2011 DUN Negeri Kedah yang akan bermula dari 12 hingga 14 November ini iaitu lidah rasmi PAS, Harakah dan Sinar Harian.

- Manakala lain-lain akhbar adalah yang bukan menggunakan bahasa mengantar Melayu, iaitu majoritinya akhbar berbahasa Cina. Apakah maksud tersirat di sebaliknya? Saya yakin anda yang rasional pasti ada jawapannya.

- Saya melihat langkah (memilih media) yang diambil kerajaan negeri ini adalah bersebab. Sekarang inipun media arus perdana (yang dilarang daripada membuat liputan), secara terus-menerus memprovokasi (kasarnya, memfitnah) pentadbiran kerajaan di sebuah negeri yang dipilih oleh rakyatnya sendiri melalui sistem demokrasi.

- Ya! Sistem demokrasi yang saya andaikan difahami serta didokong bukan sahaja oleh pemimpin Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan negeri, malah pemberita dan syarikat akhbar yang berkaitan.

- Saya rasa nak ketawa setiap kali membaca tajuk-tajuk berita di akhbar berbahasa Melayu. Saya boleh jamin jika rakan sepejabat saya yang berbangsa British, Irish, Itali, Kenya, Ghana, China, Thailand dan Taiwan itu mampu memahami bahasa Melayu, mereka juga pasti akan tertawa, mentertawakan nilai berita yang surat khabar kita laporkan kepada rakyatnya.

- Wake-up! Berhentilah menyediakan berita-berita yang bersifat lawak-jenaka itu. Kembalilah (saya tak yakin) kepada batu asas bidang kewartawanan yang sebenar.Buatlah pelaporan yang jujur, beretika, benar dan boleh dipercayai.

- Bak kata MB Kedah, "lain kali nak bekerja, bekerja cara orang Islam".

- Sebabnya akhlak Islam itu mengajar dan menyuruh kita agar menjauhi amalan dan perlakuan orang munafik - i.e. apabila bercakap, dia berdusta!

No comments: