Thursday 13 September 2012

Persediaan menghadapi peperiksaan yang ekstrim di China (foto)

Seperti yang dikatakan oleh Mark Kitto mengenai sistem pendidikan di China "not learning knowledge but rather learning how to take tests" : (klik SINI untuk baca).

Dipetik daripada: Blogserius

Study sampai I.V. drip!


Di bandar Xiaogan, provinsi Hubei, pelajar sekolah menengahnya belajar secara melampau sehingga memerlukan i.v. drip. IV Drip berisi asid amino dipercayai dapat memulihkan kesihatan pelajar yang belajar sehingga sakit semata-mata untuk mendapatkan result yang baik untuk peperikasaan kemasukan ke universiti. 

Peperiksaan kemasukan universiti yang dipanggil GaoKao diambil serius oleh pelajar sekolah menengah bagi memastikan mereka mempunyai peluang memasuki universiti terbaik China dan seterusnya mempunyai masa depan yang cerah. Pelajar di Xiagon ini belajar sampai sakit dan oleh sebab itu bilik sakit asrama sekolah mereka penuh. Pelajar yang sakit masih berkeras mahu study dan beg IV Drip digantungkan di dalam kelas. Crazy shit.

Inilah terjadi jika study hard sampai sakit. Kita bersyukur di Malaysia study gila babi dapat 99 A1 pun tak memastikan anda dapat masuk uni terbaik ataupun dapat biasiswa. Warna kulit dan kuota bumiputera lebih penting dari study hard. Marilah kita bersyukur di Malaysia student tak payah study sampai sakit-sakit seperti di China. Ini satu lagi bukti keperihatinan kerajaan Malaysia. 

Terima kasih kerajaan Malaysia yang prihatin. Ibu bapa dan pelajar di Malaysia janganlah berdemo jalanan dan lupa jasa kerajaan kita ini. Bersyukurlah kita semua selamanya.



Laporan asal OdditySentral

No comments: