Wednesday 27 May 2009

Di Malaysia ke ni?

Sumber berita : sini

Satu kejadian yang janggal dan agaknya tidak pernah berlaku semenjak kali terakhir di zaman pencerobohan tentera Jepun ke atas Malaya lebih 50 tahun yang lampau.

Pada zaman itu, ramai penduduk Malaya tidak kira Melayu, Cina dan lain-lain telah menerima azab dan penyiksaan yang zalim lagi kejam dari tentera Jepun.

Mereka yang diseksa ini adalah dari kalangan pengintip atau tali barut, penderhaka, dendam (kepada orang cina) dan juga para pemimpin yang menyalakan obor penentangan terhadap penaklukan Jepun.

Setelah lama selepas tamatnya era penjajahan, institusi sosial dan kemasyarakatan di Malaysia nampaknya mulai cenderung untuk kembali ke era penjajahan dan penindasan tersebut. Mengulangi sejarah hitam yang tertulis.

Kejadian-kejadian jenayah dan penyakit sosial yang semakin meruncing sejak kebelakangan ini harus dilihat sebagai permulaan kepada bibit-bibit keruntuhan institusi kemasyarakatan, jika tiada tindakan segera yang berkesan diambil pelbagai pihak.

Kemodenan yang dikecapi, bukan sahaja membawa rahmat dan kesenangan hidup kepada sesetengah orang, malah boleh jadi satu bentuk penjajahan dan penindasan yang baru kepada sesetengah yang lain.

Mujurlah dalam kes ini pihak Polis telah bertindak dengan pantas. Namun itu yang berjaya dipatahkan, bagaimana pula dengan "penghuni di lokap tersebut yang sebelum ini" yang tidak diketahui untung nasib mereka. entah hidup, terlepas, entahkan mati dan hilang tanpa jejak.

p/s: apabila semua sibuk dengan politik, terbukalah ruang dan peluang untuk kegiatan-kegiatan yang tidak sepatutnya berkembang-biak.

No comments: