Tuesday 19 May 2009

2 x 5

Terkejut! Terperanjat! Telah dijangka! Mengaku Kalah! Pengecut!

Itu sebahagian daripada reaksi yang diluahkan oleh pelbagai pihak berikutan tindakan BN yang memutuskan untuk tidak meletakkan calonnya bagi bertanding di kerusi DUN Penanti bulan hadapan.

Jujurnya, saya tidak begitu kisah dengan keputusan PM sama ada ingin UMNO/BN bertanding atau tidak. Itu telah menjadi hak mereka. Hak yang tidak memudarat dan menyalahi apa-apa peruntukan di sisi undang-undang negara.

Namun, apa yang saya kisah ialah reaksi atau maklum balas yang ditunjukkan oleh para pemimpin PR tidak kira DAP, PKR mahupun PAS terhadap isu ini. Saya bukannya serkap jarang, tetapi lihat sajalah komen-komen yang dipetik daripada ucapan atau pandangan para pimpinan PR dalam hal ini.

Enggan bertanding di Penanti bukti Najib pengecut
rujuk: sini

BN tidak bertanding bukti Najib akur kekuatan Pakatan Rakyat
rujuk: sini

UMNO/BN takut pada bayang-bayang
rujuk: sini

Dan banyak lagi sebenarnya berita-berita dari sumber alternatif terhadap isu ini.

Adalah amat mendukacitakan apabila membaca komen daripada para pemimpin PR yang begitu mendabik dada dan di masa yang sama melontarkan pelbagai andaian yang tiada asas (sedangkan semua mereka hanya meneka-neka sebab di sebalik penarikan untuk pencalonan BN tersebut).

Pelbagai alasan direka pemimpin PR, yang pada saya tidak kiralah sama ada ianya alasan yang benar ataupun alasan sekadar untuk menutup malu parti pemerintah, pemimpin PR juga seharusnya jaga tanggungjawab bagi mengekalkan sikap merendah diri dan berlapang dada mengenai hal ini.

Saya pun agak keliru. Jika beginilah reaksinya setelah BN sah menarik diri bertanding, apakah pula reaksi "mereka-mereka ini" jika BN menyatakan persetujuan bertanding hari semalam? Nampaknya semua yang dibuat tidak pernah kena dan tidak pernah betul di mata mereka.

Sepatutnya kedua-dua pihak melihat akan "rahmat" di sebalik keadaan yang berlaku ini, di mana PR tidak perlu all-out keluar berkempen (siapa menang pun, bilangan kerusi DUN oleh PR tidak tergugat), dan bagi BN pula dapat melaksanakan apa yang mereka tekankan ketika ini - fokus memperbaiki situasi ekonomi rakyat.

Komen-komen yang meninggi diri, mendabik dada dan seolah-olah lupa diri seharusnya dihentikan. Tiada guna jika mandat yang rakyat kurniakan kepada PR, kelak menjadikan mereka 2 x 5 sebagaimana BN.

::sekadar pendapat::

No comments: