Saturday 16 May 2009

Hari berkebun

Aktiviti bercucuk tanam petang ini agak istimewa kerana kami mendapat tunjuk ajar serta panduan dari mandur Mawaddah. Biarpun tidak banyak bergerak tetapi setiap arahan beliau sama ada yang kami faham (sikit je yang kami faham) mahupun tidak kami fahami (banyak yang kami tak faham), namun kena ikut juga.

Aisheh-man, siap jeling lagi. Apasal ayah lambat sangat buat keje nih?

Kita kasi foto 'close-up' penyelia tapak pada petang ini. Siap pakai topi bunga-bunga lagi tu...

Memandangkan batas yang ada tu dah lama dibuat, makanya kerja menanam anak sayur menjadi mudah dan cepat. Disebabkan kami tidak sempat membuat tanda sayur apa yang dah tumbuh tu, maka kami namakan ia sebagai "Sayur A".

Sayur A pun Sayur A lah, dah lupe nak buat label...

Bukan sayur kelas A, sebab memang takde kelas langsung, pakat main tanam je. Kelas ape tu, nanti kita tengok bila dah besar sikit.

Proses memindahkan anak sayur ke batas tetap bukanlah tugas mudah. Tambahan pula dibuat oleh orang yang kurang sabar "macam saya". Ia perlukan tindakan yang berhati-hati, cermat serta sabar agar akar anak-anak sayur ini tidak rosak dan mungkin akan mati kelak.

Encik gelojoh sedang berhati-hati memindahkan anak sayur

Encik kurang sabar sedang memenyek-menyekkan anak pokok yang degil tak tahu duduk diam

Encik bijak sedang berlakon sebagai petani, buat ape tu Yeob?

Maka, terbongkok-bongkoklah pakcik sepetang itu. Satu persatu benih dipindah ke batas. Mula-mula cantik je susun. Bila belakang dah rasa sakit, lutut pun dah lenguh, mandur dah marah-marah, jiwa kacau beb!

Sudahnya, yang last-last tu, tawakkal jelah. Agak saya dah buat yang termampu. Selesai kisah Sayur A. Sayur B dan Sayur D belum dipindah lagi. Hoho...

Esok baru nak buat batas baru untuk Sayur B pula. Sayur C tidak akan ditanam diluar rumah kerana ia adalah "kangkung", yang tidak sesuai dengan iklim UK. Makanya kami tanam saja di dalam bekas tanaman dan diletak di bilik study agar cepat jadi pandai (suhu bilik la).

Anak-anak kangkung akhirnya timbul ke permukaan bagi mendapatkan oksigen, setelah menyorok selama seminggu

Belacan kat dapur tu dah nak expired pasal dok tunggu kangkung yang lambat sangat nak boleh makan

(Terima kasih kepada k.Tik dan a.Din di atas kurniaan benih kangkung ini. Jauh datang tuuu).

Selain tanam sayur, kami juga ada "grow your own" punye. Tapi ini tipu. Kami beli yang dah besar, agar tak penat sangat nak pantau.

Kalau pakcik tak dapat buah sama / sebijik macam dalam gambo tuh, pakcik hantar balik kat kedai semaian tu...

Ko pun sama jugak, strawberry

Ini bunga yang ditanam orang rumah, dah keluar pun bunganya.

Sementara pakcik menyiapkan kerja-kerja pindah anak sayur, mandur mengarahkan makcik mencabut rampai-rumpai degil mana yang ada di sekitar tapak kebun. Sambil merungut juga makcik mencabutnya.

Bila selesai kerja-kerja pindah anak sayur ke batas, kena buat pulak 'kelambu', yang nampak ala-ala binaan setinggan Kampung Dalam, compang-camping sungguh. Gunting sapa lah ni...

Kampung Dalam pun ok lah, janji dilindungi

Namun, kerja-kerja di kebun terpaksa kami tangguh dulu kerana mandur telah mengarahkan kami berkemas dan masuk ke rumah kerana hari mulai sejuk.

Dah-dah, kalau rajin sangat pun bukan dapat upah...masuk, masuk! (sambil menangis)

Akan kami kemas kini lagi, insyaAllah.

p/s: buat sahabat Mohd Fadzli, semoga selamat dan dipermudahkan tugas saudara sepanjang 2 minggu di Frankfurt, Jerman dan 2 minggu di Rom, Itali.

No comments: