Friday 15 May 2009

Masa untuk terjemahkan slogan

Artikel ini adalah pandangan peribadi saya yang dinukilkan hasil pembacaan terhadap sumber-sumber daripada akhbar tanah air (online). Bukan penulisan yang padat dengan fakta, tetapi lebih kepada rumusan daripada apa yang dibaca dan difahami sendiri.

3 Slogan

Menjadi ketua negara pastinya bukan suatu tugas dan amanah yang ringan untuk dipikul. Terlalu berat dan sarat dengan pelbagai tuntutan, kehendak dan kemampuan yang perlu diselaraskan bagi menguruskan masyarakat berbilang agama, etnik dan taraf hidup di Malaysia.

Segala bebanan ini telah diamanahkan untuk dipikul sebaik-baiknya kepada D.S. Mohd Najib Tun Razak, Perdana Menteri (PM) Malaysia ke-6 baru-baru ini.

Sebaik mendaki tangga tertinggi kuasa politik negara, PM dengan pantas menaikkan 'banner' yang tertera konsep "1Malaysia".

Setelah menyusun barisan kabinet persekutuan dan menteri yang terlibat, muncul pendekatan penilaian prestasi kementerian/ menteri yang dipanggil KPI (Key Performance Indicators - petunjuk pencapaian yang utama). KPI ini kemudiannya dilanjutkan dengan menaikkan 'banner' kedua berbunyi "Rakyat didahulukan, prestasi diutamakan".

Bagi memantapkan lagi kibaran '2 banner' sebelum ini, muncul 'banner' lebih besar bertulis "The People Prime Minister" - PM berjiwa rakyat.

Saya tidak kata salah untuk sentiasa muncul dengan pelbagai bentuk dan bunyi slogan. Semua slogan yang direka dan dilaungkan ini amat positif, sedap didengar dan 'segar'. Segar, sesuai dengan seorang yang baru naik.

Nampaknya slogan dan cogan kata sebelum ini sudah mula pudar dari ingatan kita semua. Antaranya "mari bekerja dengan saya, bukan bekerja untuk saya"; "cemerlang, gemilang dan terbilang"; serta paling kontroversi "Islam Hadhari".

Bab Islam Hadhari, teringat kata-kata guru saya - beliau lebih selesa dengan istilah 'had-hari'. Islam yang ini katanya, 'ada Had dan ada Hari' nya. Nampaknya beliau betul (kebetulannya). Kini agenda untuk meneruskan Islam Hadhari telah tidak kedengaran lagi, mungkin telah tamat Had dan terlebih Harinya. Sunyi sesunyinya...

Namun, laungan slogan sahaja tidak cukup untuk "brainwash", melunakkan hati dan menghapuskan kegelisahan hamba rakyat yang masih mengharapkan perubahan kualiti kehidupan ke arah yang lebih baik serta pembelaan sewajarnya oleh pemerintah.

Cabaran kegawatan ekonomi, hilang pekerjaan, kenaikan harga minyak dan kos sara hidup, kenaikan kadar jenayah, krisis kepercayaan kepada kemampuan pemerintah dan sebagainya, begitu menekan salur denyutan nadi rakyat ketika ini.


Harapan rakyat

Apa yang diharapkan adalah biarlah tiap slogan, motto, cogan kata yang kerap diulang-ulang cakap ketika ini, dapat diterjemah kepada tindakan yang dapat memberi manfaat secara langsung buat rakyat terbanyak.

Rakyat mahu melihat bagaimana:

"1malaysia" dapat menyatukan rakyat dari segenap lapisan masyarakat di dalam menyelesaikan pertikaian politik dan kuasa serta bagaimana ianya dapat diterjemahkan, seterusnya menghapuskan amalan "diskriminasi" di antara negeri-negeri diperintah kerajaan dan negeri diperintah pembangkang. Ini kerana tidak kira siapa yang memerintah negeri, kita tetap 1Malaysia, bukan 2Malaysia - 1BN punye: 1PR punye!

Konsep ini juga harus meleraikan salah faham dan kekeliruan terhadap konsep seakan sama yang diperjuangkan oleh DAP (Malaysian Malaysia) dan Gerakan (Malaysia Malaysia).

"Rakyat didahulukan, prestasi diutamakan" dapat benar-benar memastikan pemimpin yang tidak mencapai petunjuk prestasi yang dikehendaki, dapat disingkirkan dan diganti dengan pemimpin lain yang berdaya-saing dan bersih menerajui kementerian yang mampu mengurus baik kewangan hasil wang cukai rakyat, agar keuntungan kerja kementerian dapat dinikmati rakyat.

Ini kerana menteri boleh datang dan pergi, tetapi kementerian dan sistemnya masih kekal. Menukar menteri bukan bererti kementerian lumpuh, kerana sistemnya masih sama.

"The People Prime Minister" dapat ditonjolkan melalui tindakan yang biarpun kecil, tetapi terkesan di hati rakyat. Rakyat kini mula menyedari keputusan kerajaan meneruskan projek-projek mega hanya menjadikan mereka (rakyat) sebagai 'penonton' dari jauh,, yang beroleh manfaat ialah golongan peniaga dan kontraktor. Malah lebih menyedihkan, rakyat pula perlu membayar pula untuk 'projek kepada rakyat'.

Sudahlah duit rakyat diguna untuk perbelanjaan dan kos 'projek kepada rakyat'. Setelah siap, rakyat kena bayar pula untuk masuk dan melawat - rakyat 2 kali rugi.


Terdekat ini

Peluang terbaik kepada PM kita untuk benar-benar menguji keberkesanan slogan-slogan beliau kini muncul. Krisis di negeri Perak boleh menjadi 'rahmat' buat PM dan kerajaan membuktikan kepada rakyat dan pemimpin pembangkang bahawa kerajaan mampu menawarkan jalan keluar terhadap krisis yang berlaku. Bacaan lanjut - klik sini.

Terjemahkan konsep 1Malaysia, rakyat didahulukan dan PM berjiwa rakyat bagi menambat hati dan sokongan rakyat.

Namun, sekiranya tiada apa-apa langkah positif dan nyata diambil, makanya rakyat akan sekali merasa kemunculan slogan, motto dan cogan kata tidak lebih hanyalah sebagai pemanis kata, menyedap telinga dan percubaan "brainwash" yang tidak membawa apa-apa kesan dan pengertian.

No comments: