Thursday 28 May 2009

Lajarlah kemen-kemen!

Timang tinggi-tinggi, sampai cucur atap
Belum tumbuh gigi, sudah pandai baca kitab
-gurindam Melayu

Lajarlah kemen-kemen - Begitulah pesan Tok Batin a.k.a Penghulu Sudin Bin Busu, Ketua Kampung Perjek di Pos Perjek, Sungai Siput sewaktu kunjungan terakhir saya ke Pos Perjek dan Pos Kuala Mu pada tahun 2005 yang sudah.

Jika ada rezeki, ingin saya visit semula kampung-kampung Orang Asli yang telah saya kaji

Saya menulis tentang topik ini selepas membelek-belek folder lama pada harddrive saya, dan terjumpa beberapa foto lama sewaktu membuat kajian ke atas beberapa komuniti Orang Asli di kawasan banjaran Titiwangsa.

Inilah aktiviti kanak-kanak di setiap waktu petang. Outdoor! Bukan dok melekat kat depan TV setiap hari, sayang nak bakar lemak

"Lajarlah kemen-kemen" diungkap dalam bahasa Orang Temiar dari suku kaum Orang Asli Senoi, jika dialih ke bahasa Melayu membawa maksud "belajarlah rajin-rajin".

Budak-budak inilah yang selalu "pau" gula-gula saya setiap hari (selama sebulan) berada di sana. Bila gula-gula dah habis, depa "pau" durian pulak...

Sedar tak sedar, saya dah berada di UK. Terasa jauh perjalanan saya, dari kajian dalam hutan tebal Kuala Kangsar, kemudian ke Jeli, kemudian Taman Negara, Korbu, Kuala Lipis, Simpang Arang, Rompin, Gerik dan balik semula Kuala Kangsar - akhirnya saya tiba dan menuntut di UK. Tiada hutan di Oxford sini, tiada bunyi unggas (cuma suasana sejuk waktu paginya agak sama) dan orangnya semua pakai cantik-cantik.

Bersama Ajem Bin Amat - semasa kunjungan ABIM Perak ke Kuala Mu

Merantau bagi menuntut ilmu begitu dituntut oleh Islam. Pepatah lama juga ada menyebut "jauh berjalan, luas pemandangan, bertambah pengalaman".

Memang benarlah pepatah tersebut. Apabila melihat tempat orang, minda kita akan jadi terbuka dan timbul keinginan untuk belajar benda-benda baru, dan di masa yang sama memaksa diri kita berubah dengan cara cuba mengadaptasi diri mengikut kesesuaian persekitaran. Inilah yang dipanggil survival, bak kata pepatah (lagi), "benih yang baik, dicampak ke laut menjadi pulau, dicampak ke langit menjadi bintang".

Bersama guru (muda-muda & bersemangat) di Sekolah Kebangsaan Pos Kuala Mu, Sungai Siput, Perak 2004

Buat semua yang sedang belajar di luar sana, pesanan saya: - Lajarlah kemen-kemen!

No comments: