Wednesday, 17 June 2009

Lulus karangan BI - SPM

B. Inggeris dan PPSMI

Sumber: sini, sini, sini, sini dan sini.

Kesemua sumber di atas adalah berita dan kupasan berkenaan ura-ura kerajaan (melalui Kementerian Pelajaran) untuk mewajibkan lulus Bahasa Inggeris bagi calon yang menduduki peperiksaan SPM.

Ada yang mempersoalkan kesediaan Kementerian untuk meneruskan rancangan tersebut, dengan mempertimbangkan kesan baik-buruk yang bakal terjadi. Ada yang menyokong dengan mengangkat kepentingan Bahasa Inggeris di dalam dunia akademik dan hal lain yang berkait dengannya - sistem pelajaran dan pembelajaran, buku-buku rujukan di universiti dalam Bahasa Inggeris dan sebagainya. Manakala, seperti biasa apabila ada yang sokong, makanya adalah yang membangkang.

Menurut Bakri Musa, menyokong atau mengadaptasi polisi, dengan melaksanakan polisi secara berkesan merupakan dua perkara yang berbeza. Inilah yang menjadi persoalan di benak ramai orang memandangkan tindakan kementerian di dalam isu PPSMI sebelum ini juga belum dapat menghadirkan jawapan dan penjelasan yang memuaskan.

Belumpun mantap dan perkasa perlaksanaan PPSMI, kini ditambah pula dengan usul bagi mewajibkan lulus BI di dalam SPM. Jangan cuba angkat beban yang berat dulu, jikalau beban yang sedia ada dalam kain tu pun nak tercicir sebab kain dah nak terkoyak.

Nak teruskan PPSMI, teruskan. Tetapi mantapkan perlaksanaan supaya ia lebih berkesan kerana kajian semula atau semakan telah dibuat baru-baru ini untuk mengenalpasti segala kelemahan dan kekurangan yang timbul. Tinggal saja pihak-pihak yang berwajib dan pakar untuk memperhalusi tindakan terbaik meningkatkan mutu perlaksanaan PPSMI.

BI tidak dapat tidak perlu kita akui amat berpengaruh dewasa ini (malah dulu pun sama). Ia bukan sahaja menjadi bahasa pertuturan, malah diangkat menjadi bahasa ilmu, bahasa buku, bahasa perdagangan dan sebagainya.

Pendek kata, sesiapa sahaja yang belajar di IPT, tiada pilihan bagi mereka ini daripada menceduk ilmu dari buku rujukan berbahasa Inggeris.

Selesai hal IPT, mereka tidak dapat lari apabila BI turut digunakan secara meluas di alam pekerjaan pula.

English for Dummies (BI untuk orang kurang pandai)

Saya bukan ingin mengulas isu wajib lulus BI dan PPSMI. Posting ini saya khususnya bagi berkongsi pengalaman saya sebagai seorang yang tidak pandai Bahasa Inggeris, tetapi Alhamdulillah dengan beberapa tips, saya lulus jua dengan agak baik.

Jika anda bakal menduduki SPM, atau adik-adik anda bakal menduduki SPM, saya suka berkongsi pengalaman saya sewaktu belajar di sekolah menengah dahulu.

Tetapi perlu diingatkan, ianya pengalaman saya dan ia mungkin bermanfaat / berguna untuk anda, atau sebaliknya. Justeru, jangan terus ambil bulat-bulat apa yang ditulis ini.

Waktu itu, saya merupakan antara orang yang takut (tidaklah sampai phobia) dengan BI, selain lemah dalam Matematik dan Prinsip Akaun. Telah banyak usaha saya buat, akhirnya pencapaian dalam Matematik dan Akaun menampakkan pemulihan yang ketara, sedangkan BI saya masih di "takat hidung" juga.

Saya mulai buntu kerana SPM makin hampir dan saya tidak ingin gagal SPM (malu jadi orang yang gagal). Lalu suatu hari, saya diajar (1 sesi) oleh 2 guru Americans yang dihantar berkursus di MRSM waktu itu.

Untuk BI kertas 1, tiada apa yang boleh dibuat melainkan belajar dan belajar, dan memastikan kedudukan di dalam dewan peperiksaan "memihak" kepada kita - kiri dan kanan dan hadapan adalah rakan yang handal BI. Tambahan pula Kertas 1 memerlukan jawapan objektif, jadi yang mana tak tahu tu boleh tembak, janji semua jawapan diisi.

Bagi BI kertas 2 @ karangan, ini yang penat sikit. Tips yang saya amalkan hasil menuntut dengan guru Americans adalah:

1) dapatkan satu artikel pendek (berkenaan peristiwa - seperti dipatuk ular, kejadian tanah runtuh di kampung saya, menghadiri majlis graduasi, etc) dari Reader's Digest. Panjang artikel adalah di dalam 2-3 muka surat A4.

2) hafal keseluruhan artikel tersebut dan cuba salin semula (hafal dan salin semula), buat beberapa kali.

3) semasa menerima kertas soalan BI -2, cari soalan berbentuk "sambung cerita".

Apapun, kaedah "hafal dan salin semula" ini hanya sesuai jika sistem SPM masih lagi menekankan pendekatan hafalan. Jika pendekatan ini telah diubah, makanya tips ini sudah tidak sesuai digunapakai.

Kaedah ini juga tidak sesuai dipraktikkan oleh orang yang bagus BI dan bersungguh-sungguh belajar BI, dan jika waktu untuk menduduki peperiksaan SPM masih jauh.

Apapun di dalam kes saya, ianya sesuai memandangkan tinggal beberapa minggu saja dari SPM, dan saya sudah buntu untuk buat apa lagi untuk lulus BI waktu itu.

Alhamdulillah, semasa melihat soalan Kertas 2, terpandang soalan "anda tidak dapat datang ke sekolah minggu lepas kerana......sambung karangan tersebut".

Saya rasa macam nak melompat saja waktu itu, kerana sudah berminggu saya hafal dan salin semua kisah "saya dipatuk ular".

Makanya pada hari yang bersejarah itu - "Saya tidak dapat datang ke sekolah minggu lepas kerana ...saya dipatuk ular".

Buat pertama kali dalam sejarah hidup, saya dapat menulis 4 mukasurat karangan BI dengan cepat, menggunakan tatabahasa yang tinggi (maklumlah artikel yang diedit oleh Reader's Digest) dan tiada apa yang perlu difikirkan - tiada rangka, tiada senarai isi penting dan sebagainya.

Saya hanya menulis dan menulis @ menyalin balik sebijik-sebijik dengan apa yang saya hafal - janji aku lulus!

Alhamdulillah, saya lulus SPM dengan baik. Kertas 1 lulus baik kerana "kedudukan dalam dewan yang strategik".

Dan sekarang kerajaan ingin mewajibkan lulus SPM. Baguslah. Selagi sistem "hafal dan salin semula" tidak diubah, luluslah BI dan sepuluh subjek pun, maka akan terselamatlah insan lemah belajar seperti saya untuk melangkah ke IPT, yang mana di sana nanti berserabutlah kepala para pensyarah pula untuk membetul semula BI pelajar-pelajar yang dapat A dalam SPM ini.

Apapun, belajar BI bukan kita dapat dalam 1 hari, 1 bulan atau 1 tahun. Ia menuntut usaha berterusan dan berpanjangan, di samping minat dan kehendak yang tinggi.

Masih belum terlambat untuk belajar BI (dengan kaedah yang betul) kepada calon SPM. Pilihan untuk lulus dan gagal di tangan anda. Buatlah pertimbangan yang terbaik untuk masa depan anda.

Melainkan jika anda sudah tidak tahu buat apa lagi, kepala asyik langgar dinding dan daripada membiarkan anda atau adik-adik anda patah hati yang berpanjangan hingga menggagalkan subjek yang lain, tips saya seperti di atas itu, mungkin boleh dipertimbangkan.

5 comments:

ila said...

terima kasih untuk nasihat tersebut =)

saya sedang mencari blog karangan spm bi yang baik.tp x jumpa.

kalau bm tu bnyk la kan

ila said...

terima kasih untuk nasihat tersebut =)

saya sedang mencari blog karangan spm bi yang baik.tp x jumpa.

kalau bm tu bnyk la kan

Muhammad Bayanuddin said...

tq.. harap perkara ini membantu saya dlm spm 2016 tak lama lagi... doakan saya cemerlang.

Muhammad Bayanuddin said...

tq.. harap perkara ini membantu saya dlm spm 2016 tak lama lagi... doakan saya cemerlang.

AZAM HACKERZ said...

Encik nasib seperti saya,matematik dengan akaun pon terkial2 di tambah dgn bi.haha,tq atas pertolongan encik.