Monday 16 August 2010

The Malay Dilemma

Itulah judul buku yang baru sebentar tadi saya terima. Buku lama (pertama kali diterbitkan tahun 1970) ini telah diulang-cetak sebanyak 25 kali - hingga 2010.

Tentunya ramai orang di luar sana telah membaca buku karangan Dr Mahathir ini, buktinya dapat saya perhatikan terutama setelah berlakunya penurunan prestasi UMNO pada PRU-12 yang lalu, isu Dilema Orang Melayu kembali dipopularkan.

Sesetengah orang Melayu melihat adanya sesuatu yang tidak kena mula bercambah di dalam kotak pemikiran orang Melayu, dan di pihak yang satu lagi pula melihat bibit reformasi dan transformasi minda mula mengetuk pintu-pintu hati orang Melayu yang selasa ini selesa hidup di dalam kepompongnya.

Saya tidak kisah apa ulasan orang lain yang telah membaca buku ini. Mungkin ada di kalangan pengulas di luar sana yang dengan ikhlas menulis pendapat mereka berkenaan dilema Melayu ini. Begitupun, persoalan tepat atau tidak apa yang diulas, terpulanglah kepada penulis dan orang yang membacanya.

Bagaimanapun bagi saya, mungkin waktu inilah saat yang sesuai untuk baca buku sebegini, dengan harapan ianya memberikan serba sedikit idea untuk saya memahami situasi dan kedudukan politik Orang Melayu yang hari ini begitu banyak tidak difahami orang.

Kena faham sejarah

Sejarah bukan untuk dihafal, tetapi untuk difahami dan dihayati. Kegagalan memahami sejarah boleh membuatkan kita cenderung untuk mengulangi kesilapan lalu, tidak kira kesilapan di dalam menjangka masa depan, membuat keputusan, mahupun melaksanakan apa jua tindakan.

Saya minat sejarah, tetapi masih banyak yang saya tidak tahu. Apa yang tertulis di dalam buku teks hanya menjawab persoalan APA (what?), BILA (when?) dan DI MANA (where?). Tetapi tidak berupaya memberikan jawapan MENGAPA (why?).

Mengapa tercetusnya 13 Mei? Mengapa perlu mempertahankan Hak Istimewa Orang Melayu? Mengapa perlu diwujudkan Tanah Rizab Melayu? .............Mengapa dan mengapa......

Saya tidak berniat untuk mengulas lanjut isu ini, dan apa yang didapati daripada pembacaan inipun mungkin saya simpan untuk diri sendiri (dan mungkin boleh dibincang bersama rakan-rakan dengan syarat suasana perbincangan yang saling hormat menghormati).

Di masa yang sama, harapnya adalah pihak lain yang tampil menawarkan perspektif lain, yang mungkin berbeza dengan pandangan Dr. M ini, agar kita dapat melakukan 'timbang-tara'.

Dengan bacaan sebegini juga bukanlah menunjukkan yang saya ini ingin menjadi rasis mahupun menyemai rasa benci terhadap kaum lain. Bukan. Islam tidak mengajar itu semua.

Niat saya hanyalah untuk menambah kefahaman berkenaan isu hubungan orang Melayu - bukan Melayu ini dan bagaimana daripada pemahaman ini dapat dibina jambatan toleransi dan persefahaman di antara rakan berbilang kaum di Malaysia.

Sebagai akhiran, saya ingin berkongsi dengan para pembaca petikan ini:

What went wrong? Obviously a lot went wrong. In the first place the Government started off on the wrong premises.

It believed that there had been racial harmony in the past and that the Sino-Malay cooperation to achieve Independence was an example of racial harmony.

It believed that the Chinese were only interested in business and acquisition of wealth, and that the Malays wished only to become Government servants.

These ridiculous assumptions led to policies that undermined whatever superficial understanding there was between Malays and non-Malays.

On the top of this the Government, glorying in its massive strength, became contemptuous of criticisms directed at it either by the opposition or its own supporters.

The gulf between the Government and the people widened so that the Government was no longer able to feel the pulse of the people or interpret it correctly.

It was therefore unable to appreciate the radical change in the thinking of the people from the time of Independence and as the 1969 elections approached.

And finally when it won by such a reduced majority, the Government went into a state of shock which marred its judgement.

And so murder and arson and anarchy exploded on 13 May 1969.

That was what went wrong.

(Direct 'copy and paste' from Mohamad, M. (1970, reprint 2010) The Malay Dilemma (with a new preface). Singapore: Marshall Cavendish, pp. 26-27).

Wassalam.

No comments: