Thursday 4 October 2012

Demo Anti-Nuklear di India (foto)

Dipetik daripada: Blogserius


Nukes? No, thank you!

Di Tuticorin, Tamil Nadu, India berlaku satu demo anti nuklear besar-besaran oleh penduduk berhampiran Stesen Janakuasa Nuklear Koodankulam. Seramai 10,000 penduduk berdemo kerana tidak mahu stesen janakuasa ini beroperasi. Stesen Janakuasa Nuklear Koodankulam minggu lalu menerima bahan api nuklearnya bagi memulakan operasi sudah tertangguh sejak Disember tahun lalu kerana tentangan penduduk setempat. 

Penduduk di Tuticorin risau kejadian yang serupa di Fukushima, Jepun akan berlaku dan kehidupan mereka sebagai nelayan bakal terjejas. Selain berdemo di tepi pantai, sebanyak 500 bot nelayan turut cuba menghalang kapal yang membawa bahan api nuklear dari memasuki kawasan stesen janakuasa. Demo mereka bagaimanapun gagal kerana kehadiran pengawal pantai.

Stesen Janakuasa Nuklear Koodankulam diberikan kebenaran beroperasi dan diisyhtiharkan selamat oleh kerajaan pusat. Sungguhpun begitu, kegusaran orang ramai masih berasas kerana pihak pengusaha stesen masih belum mematuhi 14 saranan keselamatan yang diberikan kerajaan bagi memastikan insiden seakan di Fukushima tidak berlaku di sini. Rekaan stesen dari era Soviet juga menambahkan lagi ketakutan penduduk setempat. 

Sampai begitu sekali mereka berdemo. Kita bersyukur  di Malaysia penduduk tempatan tidak demo macam ini di LYNAS. Semua tunggu tangan tumbuh lapan dan sperma kepala 3 baru mahu berdemo agaknya...LOL#




Laporan asal IBTimes 

No comments: