Saturday 13 October 2012

Simbol-Simbol Yang Digunakan Calon PRU Mesir (foto)

Dipetik daripada: Blogserius

LOLOLOLOLOL!


Pilihanraya umum Mesir berlangsung baru-baru ini walaupun pihak pro-demokrasi berdemo menentang kerana ada kerisauan berlakunya penyelewengan. Pilihanraya Mesir unik kerana setiap calon yang bertanding mempunyai simbol yang mewakili mereka. Kind of like how we use to have here in Malaysia zaman dulu dan kini untuk calon bebas. Di Mesir sistem ini masih digunakan bagi membantu golongan yang buta huruf mengundi calon kegemaran mereka. Di Mesir juga tahap buta hurufnya tinggi iaitu sekitar 50%. Sistem simbol ini diperkenalkan oleh Abdul Gamal Nasser pada zaman 50-an dan kekal ke hari ini.

Benda yang paling kelakar tentang sistem meletakkan simbol ini ialah calon tak boleh memilih simbol apa yang bakal mereka gunakan. Simbol diberi secara rawak dan ini membuatkan ada calon yang butthurt. Calon lelaki ada yang menerima simbol baju wanita, pisang atau teddy bear. LOL!

Sila enjoice koleksi simbol yang digunakan di Mesir and LOL. Paling syok aku rasa di Mesir pun ada simbol DACING. Bukti Barisan Nasional diiktiraf rakyat Mesir. Syabas Ah Jib Gor.






Laporan asal DM

No comments: