Wednesday 17 October 2012

BAD DA'WAH TACTICS

Kita semua merupakan "Duta" kepada Islam. Cara kita menyebarkan Islam boleh mendatangkan kesan yang besar terhadap rakan-rakan kita yang bukan Islam. Kita berkemungkinan boleh menyebarkan (Islam) dengan cara yang lemah-lembut or by going the hole nine yards. Walau apapun cara yang nak kita pilih, di bawah ini adalah antara perkara yang seharusnya kita hentikan dari melakukannya ketika keluar menyampaikan Dakwah. Yeeeech.

1) The Horrendous VOCAB

Do research on your audience. This is terrible:

Non-muslim female: Hi there...I'm Tiffany. I'm interested in Islam...*reaches out to shake hand*
Fanatical muslim: I don't shake hands with kafir scum. Especially kafir girls. Actually girls in general. Astagfirullah.
Non-muslim girl: But -
Fanatical muslim: Illicit touching is of the kuffar. I pray that the kuffar will burn in hell and all the kuffar females become eradicated before they whore themselves to innocent Muslim males.
Non-muslim female: Uh....
Fanatical muslim: Now what is it you wanted to know about Islam?

*Non-muslim runs off crying*

Perasaan bertimbang-rasa dan menjaga adab merupakan kunci kepada tugas dakwah. Malangnya, hari ini dapat kita perhatikan ramai "the so-called learned people" (orang yang kononnya ada ilmu agama) ini masih tidak memahami kepentingan memiliki dan menjaga adab.

2) The HARAM Factor

Dalam Islam, hampir semua benda makan itu halal, kecuali dibuktikan sebaliknya. Adalah amat menyedihkan untuk melihat orang ramai mengambil pendekatan yang bertentangan (iaitu melihat kesemuanya haram, kecuali dapat dibuktikan ianya halal).


Non-muslim: Okay, I'm ready to be a Muslim. I'll join up. What do I have to do?
Muslim: No pork. No alcohol. No sex before marriage. No interest (mortgages, etc). No gayness....
Non-muslim: But -
Muslim: Shut up. Now hurry up and convert so you can dump your kafir boyfriend and get married to me o I can impress my friends that I married a convert.

*Non-muslim runs off crying*

3) The BLAME Game

Ada satu tu saya sempat bersembang dengan salah seorang kawan yang ditemui selepas selesai bersolat Jumaat di mana pendapatnya telah mengetuk kotak pemikiran saya:

Random muslim brother: Yeah so I applied to McDonalds right....
Me: That's nice *rolls eyes*
Random muslim brother: I know but get this.....they DECLINED me.
Me: You must be TOO talented for them..*rolls eyes*
Random muslim brother: Yo, listen! I think they aw my name on me resume and notice that it was Muslim and threw it out.
Me: You're on to something...*rolls eyes*
Random muslim brother: Ya man, this kuffar society is against us man. I hate them all.
Me: Rolls eyes..*rolls eyes*

Selepas tragedi 9/11, the spotlight was firmly on Muslims. Tanggapan buruk semua terarah kepada orang Islam. Walau bagaimanapun, menjadi "terkenal" tidak selalunya bagus. Ini kerana orang akan mula bercakap tentang anda. Mungkin kerana tidak dapat bertahan dengan perhatian itulah, barangkali perkahwinan para artis tidak mampu bertahan selama bulan Ramadhan-pun. Sesetengah orang tidak mampu menjadi perhatian ramai. Begitu juga bagi sesetengah orang Islam. The spotlight is now on us...

Disebabkan 9/11 juga, orang mula menyoal kita berkenaan Islam kerana mereka sangka kita adalah pihak yang bersalah. Berdasarkan laporan media dan berita yang "tidak berat sebelah", adalah menjadi tanggungjawab setiap kita yang Muslim ini untuk memperjelaskan kepada mereka apa Islam yang SEBENAR. Keamanan, toleransi dan sebagainya. Inilah peluang kepada kita sebenarnya untuk menyebarkan kebaikan Islam. Malangnya, sesetengah daripada kita sendiri pula memusnahkan peluang yang tersedia dengan memainkan permainan saling menyalahkan (blame game) dan mulalah mencipta teori konspirasi yang bodoh.

Ini adalah apa yang bukan Islam fikir mengenai 9/11:

And here what a bizarre Muslim think about 9/11:


Katakan sebagai contoh, anda sedang bermain bola sepak dan pasukan anda kalah. Orang yang bijak akan kembali menilai punca kekalahan mereka, manakala yang "sore losers" pula merasa lebih mudah dengan menuduh "OMG, pengadil tadi tu berat sebelah". "OMG, pintu gol pihak lawan tu kecik pada kita punye", "OMG, aku susah nak lari tadi sebab dia orang main tarik tudung" dan bermacam lagi alasan yang dibuat secara "serkap jarang". My beef is with people who make crappy excuses and pins the blame on others without educating people about Islam first.

Now, saya tak kata yang anda perlu menolak keseluruhan "teori konspirasi" tersebut. Sesetengah orang rasanya ada menjalankan kajian, mengorek maklumat dan saya yakin "there' some truth in there somewhere". I just think it is lame when people blow good da'wah opportunities to confuse the hell out of people who think these theories are stupid to begin with. Jika mereka fikir teori anda tu bodoh, then they will think Muslims are stupid. Don't make Muslims look stupid. Shut up with the conspiracy theories. Keep them at dinner table or movie theater. 

4) The MORONIC Character

Sometimes having a good character is dakwah in itself. However it could be the opposite. If you're a complete jackass then it sorta screws up the perception of Islam now doesn't it? We need less kafir-cursing, guns-a-blazin' folk and more likeable characters in our ummah. People of the past were likeable. Why are people so rude today?

*runs off crying*

Sumber asal: SINI

No comments: