Saturday 7 August 2010

Mawaddah, tri-sikal, plum dan Ramadhan

Sebelum berceloteh lebih lanjut, ingin saya sarankan kepada anda yang berminat dengan topik berkaitan 'kemiskinan' (bahasa akademiknya, kemelaratan hidup) agar mencari buku sebegini.

Buku ini saya baca dikala ada kelapangan waktu di pejabat. Biarpun bukanlah karya yang terbaik, namun beberapa isu yang dikupas di dalamnya telah membuka mata saya. Boleh saya kata adalah tidak mustahil untuk kemiskinan itu diminimakan (dihapus terus agak mustahil).

Basikal (tricycle)

Hari Khamis yang lalu, selepas menghantar Mawaddah ke nurserynya, saya menaiki bas ke bandar Oxford. Selesai urusan di pejabat pos dan bank, saya ke Argos bagi mendapatkan booster cable dan kebetulan ada sale mainan kanak-kanak - kami kononnya nak bagi suprise pada Mawaddah pabila dia balik dari nurserynya nanti.

Inilah panorama di bandar Oxford setiap kali tibanya Summer. Itulah juga sebabnya mengapa saya jarang keluar ke bandar, buat serabut kepala saja.

Inilah suprise-nye: sebuah tricycle untuk Mawaddah

Kami beli tricycle inipun setelah tengok dia suka sangat naik ia di nursery hinggakan ada satu hari tu dia tidak mahu ikut kami pulang. Apabila diangkat saja dari basikalnya, terus menangis.

Makanya, elok kita bereksperimen di rumah pula. Awalnya dia takut-takut tetapi setelah dihiburkan, dia mula suka dengan basikal tu, biarpun kakinya masih belum mampu sentuh pedal. Hai...satu kerja lagi untuk ayahnya - nak kena tolak la pulakkkk....hoho.

Mawaddah mula beraksi

Ada gaya...gaya nak jatuh..haha

Serius je...

Sebenarnya ada pelbagai jenis tricycle yang dijual. Masing-masing dengan ciri-cirinya tertentu. Kami pilih yang ini kerana ada bakul, yang memudahkan dia membawa barang mainannya nanti.

Amboi, bukan main mesra lagi dengan si 'Jiraf', siap bagi tumbang dalam bakul tu...

Nak cuba panjat sendiri


Bosan kawan dengan Jiraf, si belang ini pula dipaksa masuk bakul

Basikal rosak ke?

Sepetang bermain basikal, saya bawanya ke laman belakang untuk bermain buaian. Bukan apa, tidak elok terperap dalam rumah sahaja. Kena bagi dia sedut udara segar (sejuk) di luar juga.

Juga strategi untuk suruh dia tidur


Petik plum

Tengahari tadi kami kembali ke QGarden. Buah ceri masih banyak, kali ini ada dua jenis ceri iaitu ceri hitam dan ceri merah - keduanya manis dan sedap.

Selain ceri, yang menarik kami datang hari ini adalah kerana musim petik buah plum juga telah muncul. Buahnya? Manis!

Harga 1kg juga murah, GBP2+ sahaja. Rugi kalau tak datang petik.

Beginilah rupa buah plum pada pokoknya

Baris yang baru dibuka kepada pelawat

Kecur air liur tak?

Buah di mana-mana....huhu...

Hasil berbayar/rezeki kami hari ini

Tengok saiz epal yang belum masak ni


Ramadhan

Beberapa hari lagi akan tibalah bulan yang penuh keberkatan, Ramadhan. Dijanjikan Allah SWT bermacam kelebihan bagi mereka-mereka yang percaya dan beriman denganNya.

Di kesempatan ini juga saya ingin mengingatkan diri sendiri dan kepada semua untuk berusaha (perlahan-lahan) menambahbaik diri dengan cara mengisi masa terluang membaca sehelai-dua Al-Quran dan berzikir yang mudah, menggantikan nyanyian semasa berjalan-jalan.

Apabila membaca berita kematian, kepulangan jiran dan rakan ke rahmatullah, timbul keinsafan bahawa kita yang hidup wajar rasa beruntung dan wajib bersyukur dengan nyawa yang Allah pinjamkan.

Saudara-saudara kita ini (arwah) telah pergi/pulang sebelum sempat menjejak Ramadhan, kita juga tiadalah tahu waktu nyawa bercerai daripada jasad.

Justeru, rebutlah kedatangan Ramadhan kali ini, ibarat ianya adalah yang terakhir kita tempuhi, isilah ia dengan amalan kebajikan dan berdoalah moga Allah sayang dan kasih kepada kita, keluarga, masyarakat dan negara kita.

Wassalam.

No comments: