Friday 6 August 2010

Berita dari kampung: khabar kepulangan

Rabu lalu saya ada menghubungi Mok di kampung. Tetapi adik memberitahu saya yang Mok tiada di rumah, pergi menziarah orang meninggal katanya.

"Innalillah-hiwainna-ilaihirojioun, siapa yang meninggal?" tanya saya.

"Dok tahu, orang dalang kapong, dengar kate kena sodok ke babi (Tak tahu, orang dalam kampung, dengar kata kena sondol dengan babi)" balas adik.

Takpelah, esok Long telefon lagi.

Esoknya saya telefon Mok lagi sekali dan kali ini dapat bercakap. Bertanyalah saya, siapa orang kampung yang meninggal semalam itu.

"Arwah Pok Cik Soh. Meninggal kena serang babi hutan (se)masa ke kebun dekat belakang rumah dia" balas Mok.

Banyaklah perincian yang diberikan Mok, termasuklah bagaimana babi yang sama, selepas menyerang arwah, menyerang pula seorang lagi penduduk kampung, dan bagaimana babi yang sama telah ditembak mati oleh anak si arwah sendiri, yang kemudian bermotor pulang ke rumahnya, melintas rumah ayahnya, tanpa diketahui bahawa ayahnya tiada di rumah dan telah diserang babi yang baru sahaja ditembaknya.

Juga bagaimana arwah telah bertarung dengan babi tersebut dengan golok yang dibawanya sehingga tercabut salah satu taringnya dan dapat dicederakan badan babi tersebut.

Berita yang menyanyat hati ini telah dimasukkan ke dalam akhbar Sinar Harian dan untuk membacanya bolehlah klik di SINI.

Saya kenal arwah, masih ingat bagaimana wajah arwah semasa hayatnya dan sekali-sekala melintas di hadapan rumahnya. Kali terakhir berjumpa adalah semasa majlis 'makan gulai' perkahwinan Aziz dengan anak Mat Husin, sewaktu kami pulang ke tanah air hujung tahun lepas.

Semoga roh orang sebaik arwah ditempatkan Allah SWT di kalangan orang-orang yang beramal soleh, dan yang berbuat kebajikan, yang diberi petunjuk hidayah dan menempuh perjalanan yang sempurna di alam sana.

Al-Fatihah.

No comments: