Saturday 28 August 2010

Isu kemapanan: kurangkan pembuangan yang tidak wajar

Malam Rabu yang lalu, saya berkesempatan menonton satu rancangan yang bertajuk "The Great British Waste Menu" di saluran BBC1.

Rancangan bercorak kulinari/seni masakan ini tampil dengan konsep serta kelainannya tersendiri di mana 4 orang chef ditugaskan untuk menyediakan menu/masakan yang bertaraf restoran, daripada bahan yang bakal menuju ke tempat pelupusan sampah.

Jangan salah faham, rancangan ini bukan menggunakan 'sampah' (garbage food), tetapi bahan yang telah dibuang, walhal tidak patut dibuang (wasted food).

Sebagai contoh, sebanyak 30,000 kobis telah dibuang sebelum sempat diangkat naik lori untuk dijual di pasar-pasarraya besar di UK, hanya disebabkan saiz kobis tersebut tidak menepati piawaian yang dikehendaki.

Bayangkan jika 30,000 kobis 'kontot' ini tidak disampahkan, tetapi diguna untuk memasak, berapa banyak keperluan isi rumah dapat dipenuhi?

Inilah salah satu pengajaran yang ingin ditonjolkan melalui rancangan ini, di mana bahan-bahan yang dibazirkan di pasar-pasar (seperti buah yang belum rosak tetapi melepasi tempoh segar), dapat 'digunasemula'. Lihatlah di akhir rancangan ini bagaimana menu yang bertaraf restoran dihasilkan.

Mungkin kempen sebegini tidak akan diendahkan oleh pengusaha pasaraya, mahupun penjual di pasar, yang ingin meneruskan piawaian yang digunapakai Tetapi sekurang-kurangnya sikap yang mapan sebegini sedikit sebanyak dapat menjadikan kita seorang yang lebih cermat dan menghargai makanan dan mengurangkan pembaziran yang tidak perlu.

Chef sedang menyelongkar tong sampah di pasar sayur di London

Sayur yang diambil dari tong dari pasar tadi kemudiannya dimasak

Boleh taip tajuk rancangan ini di Google - lihat komen orang

Sinopsis rancangan

Terung yang diselamatkan daripada tempat pelupusan - ke pinggan di restoran

4 orang hakim akan menilai

Lagi aksi selongkar tong



Saya tidak pasti sama ada anda boleh aksess rancangan ini dari Malaysia. Tetapi boleh cuba klik di bawah ini untuk melihat siaran ulangan di BBCiPlayer (macam TV3 online).

KLIK

Wassalam

No comments: