Wednesday, 24 June 2009

Berkebun: edisi serius

Alhamdulillah, cuaca sangat baik (cerah, panas dan berangin) petang ini. Makanya, hari yang baik ini eloklah diisi dengan aktiviti yang berfaedah.

Setelah berpenat 2 hari berturut-turut menyerahkan progress penyelidikan, hari ini adalah sedikit masa untuk melapangkan otak (sebenarnya ada lagi yang nak kena hantar, tapi saja malaskan diri dulu).

Pagi tadi juga Mawaddah dibawa ke klinik bagi menerima suntikan imunisasinya yang terakhir (lain kali terima imunisasi ialah pada umur 1 tahun kelak). 3 suntikan - 1 kali peha kiri dan 2 kali di peha kanan.

Mawaddah macam biasa steady saja, menangis sikit dan senyum banyak. Tapi ayah dia pulak yang terlebih-lebih tutup muka sebab takut tengok jarum (sini suntik tiada bius ke hape pun).

Selesai urusan di klinik, kami terus ke Homebase, mencari pokok dan alatan untuk berkebun sikit (sambil bawa Mawaddah berjalan-jalan, elak dia bosan dan biar dia tidak fikir akan sakit disuntik sebentar tadi).

Di Homebase, kami membeli beberapa benda iaitu 3 beg (33 liter) kompos, 1 strawberi, 2 lada, 3 pokok bunga ros (merah, putih dan kuning), 1 beg gravel, 3 pasu besar, 1 bekas tanaman plastik, 1 plot anak sayur (tak tahu nak eja pulak).

Balik rumah, duduk rehat dan buat kerja lain sementara menunggu hari agak petang (lepas Asar) sebelum berkebun.

Petang yang indah, udara yang nyaman...Lalala...

Hooo! Menyanyi banyak senang hati ye. Sini mari...(ye tuan?)

Itu kompos sama bunga, bukan sendiri boleh masuk pasu. Jadinya kenalah ada orang yang tolong buatkan... (baik tuan mandur)

Ooo! Mengomel kat belakang ye.... (Eh, mane ade Boss, Boss baik kan?)

Baik kita cepat-cepat buat kerja ni, nanti tuan mandur bisingla...

Orang rumah saya nak tanam bunga kali ni. Nah! 3 jenis Ros dia borong hari ni.

Bagusnya, hal-hal bunga ni, orang rumah sanggup uruskan sendiri. Saya tolong sikit je...tolong tengok...hoho


Inilah hasilnya setelah siap dipindah ke dalam pasu (harga pasu besar tu kat Homebase 99p saja).

Saya pula buat kerja berat dan lebih serius - susun semula dan perelok plot

Ini batas yang sebelum ini ditanam Coriender, kini diganti dengan Strawberi

Kami cuba menyelamatkan Coriender dengan memasukkannya ke dalam pasu

Gravel (batu kecil) kami gunakan untuk turap ruang antara plot-plot

Kerja-kerja meletakkan gravel sedang berjalan

Inilah 2 pokok strawberi yang selesai dipindahkan

Ini pula pokok lada (2 anak pokok)

Inilah hasil sepetang kami bertiga meluangkan masa memperelok tempat bercucuk tanam.

Apek sesat mana entah ni..

Alhamdulillah, malam ini saya kena telan Panadol untuk kurangkan sakit belakang akibat terbongkok-bongkok (kalah orang mencari duit syiling kat bawah rumah kayu di kampung).

Apapun, kami cuba untuk lebih serius terhadap hobi ini. Alhamdulillah juga kerana kami berdua bersatu pendapat dalam hal-hal berkebun ini.

Kami menerima inspirasi untuk buat benda ini secara betul-betul dari kawan-kawan. Dan harapnya anda yang berada di luar sana, apa yang kami buat ini pula akan dapat serba-sedikit memberikan inspirasi buat anda untuk terus bertekun dalam apa jua hobi yang anda ada.

Bersama menjaga alam sekitar.

2 comments:

Saiful Kodi said...

best nye tanam pokok. jgn lupa bgtau aku bila buah strawbery dah boleh dipetik nnt ya'

Dr. Sepet said...

xde hal, bila epal aku dah boleh petik nanti pun, aku bekalkan untuk ko masa naik train nanti.

Ape cite kangkung? Ada OK?