Thursday 18 June 2009

Mencari jalan tengah?

Everybody knows nothing
But somebody knows something
Cheeky isn't?


Memandangkan saya kini masih berehat dari menulis artikel berkaitan politik kepartian (tetapi tidak berhenti menulis untuk dasar kerajaan dan hal politik yang umum), maka waktu yang sedikit lapang ini akan saya gunakan untuk memerhati gelagat para bloggers lain di alam maya.

Ingatkan saya saja yang ingin berehat dari kerja-kerja cuba menyuburkan bara api untuk disemarakkan orang lain, rupanya langkah yang serupa turut disedari dan diikuti beberapa rakan yang lain. Buatlah apa yang anda difikirkan patut.

Baguslah bila ada rakan bloggers yang mula berbicara perihal dosa-pahala akibat penulisan yang tidak betul, dan sebagainya.

Masalahnya, setelah saya memilih untuk "diam", terasa seperti tiada apa yang menarik untuk dikongsi di blog ini.

Kehidupan seharian Alhamdulillah berjalan dengan baik, rutin. Penyelidikan tetap perlahan seperti biasa. Motivasi sentiasa ada, namun kadang-kala tinggi, kadang-kala rendah.

Cuma, beberapa hari kebelakangan ini saya lihat semacam muncul suatu aliran penulisan di kalangan bloggers - ke arah "mencari jalan tengah" di dalam menerangkan dan mengupas sesuatu isu yang timbul.

Daripada kumpulan yang bernada tegas membangkang, kemudian ada pula nada yang kuat menyokong - akhirnya muncul kumpulan yang meletakkan diri dan penulisan mereka di tengah-tengah (atas pagar).

Duduk atas pagar, dengan harapan pagar tersebut adalah kukuh dan tidak condong ke mana-mana biarpun ditiup angin yang kuat atau digoncang oleh "budak nakal".

Atas pagar vs alternatif

Saya berpandangan, wujud perbezaan di antara "atas pagar" dengan "alternatif". Saya tidak akan mencari definisi atau menghasilkan kupasan yang terlalu kompleks, cukup dengan memberikan contoh mudah dan ringkas untuk difahami.

Bagi "atas pagar", contoh yang mudah kita faham ialah "pengundi atas pagar". Setiap kali tibanya musim pilihanraya, kelompok "atas pagarlah" yang sering menjadi sasaran berkempen dan merayu undi oleh pihak-pihak yang bertanding. Ada pemerhati yang beranggapan, undi daripada orang atas pagar, bakal menentukan keputusan undian.

Mungkin andaian tersebut betul, atau boleh jadi sebaliknya.

Apa yang saya yakin ialah, setiap orang yang "atas pagar" itu, akhirnya mereka tetap akan memilih (calon tertentu). Maksudnya, mereka membuat pilihan! Bukannya "atas pagar" itu tidak buat apa-apa.

Jika ada 2 calon, A dan B, maka para "pengundi atas pagar" ini akhirnya akan memilih sama ada A ataupun B.

Justeru, "atas pagar" tidak membawa maksud "memilih jalan tengah", tetapi membuat 1 pilihan sahaja!

Bagaimanapun, hal yang berbeza dilihat bagi "alternatif" di mana alternatif ini menawarkan "pilihan selain" daripada pilihan yang ada. Di kala kehendak yang sebenar tidak mampu diperoleh, maka pilihan yang terhampir dan masih sesuai akan diambilkira.

Contohnya, kita inginkan menu Halal (tiada masalah di Malaysia), tetapi tiada yang halal. Justeru, alternatif terdekat ialah dengan memilih menu untuk Vegeterian (tanpa babi dan tanpa alkohol). Mungkin ia bukan yang terbaik, tetapi wajar bagi kita pilih selagi memenuhi kehendak dan keperluan waktu itu.

Justeru, alternatif C boleh muncul dan menjadi pilihan, di kala A dan B dilihat sudah tidak relevan di masa itu.

Pilih salah satu, bukan ambil semua secara sedikit-sedikit

Mencari jalan tengah sering dilihat ideal sebagai penyelesaian di kala berada di persimpangan, dilema atau menyelamatkan keadaan yang tegang di antara 2 kumpulan yang tidak sebulu.

Jika si A dan B tidak mahu mengalah, keras kepala dan ramai yang akan menanggung kerugian akibat ketegangan ini, maka pihak C akan hadir sebagai pendamai.

Itulah peranan yang cuba dipikul di peringkat antarabangsa oleh Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB).

Rajah: sumber

PBB seringkali menjadi perantara di dalam mencari jalan tengah dan menyelesaikan sesuatu krisis. Di antara peranan PBB yang mudah kita nampak adalah semasa krisis Palestin-Israel, Korea Utara-Korea Selatan, Iran-Israel, Russia-Amerika, Krisis Congo, Krisis Darfur, dan banyak lagi.

Namun, apakah PBB telah menamatkan krisis Palestin-Israel? atau Iran? atau Korea Utara hingga ke hari ini? Jawablah sendiri...

Nampaknya, jalan tengah juga bukan jaminan untuk menyelesaikan masalah. Malah, berpotensi menambahkan lagi kerumitan sesuatu masalah itu.

Tiada kacukan

Agaknya sebab itulah dalam Islam kita perlu membuat pilihan. Pilihlah:

1) antara DOSA atau PAHALA
2) antara MAARUF atau MUNGKAR
3) antara HAK atau BATIL

4) antara SYURGA atau NERAKA

5) antara HALAL atau HARAM

6) dan sebagainya...


Tidak ada:

1) tahu mencuri itu berdosa, tapi derma sebahagian hasil sebagai sedekah
2) buat baik banyak-banyak, tapi boleh buat jahat sekali-sekala

3) berjaya menyampaikan yang hak kepada pemunya sebenar, tetapi dengan menipu orang lain

4) tidak mahu masuk neraka, tetapi amalan hidup tidak langsung menjurus untuk nak dapat syurga

5) yang halal makan kat depan, yang haram makan kat belakang

6) dan sebagainya lagi...


Juga, tiada ikut yang betul separuh, dan separuh lagi ikut yang tidak betul. Contoh "aku biarpun makan rasuah, tapi aku solat tak pernah tinggal!" - ada juga kan?

Rajah: sumber

Mungkin anda ingin berbeza pendapat, tidak mengapa. Tetapi dalam Islam sendiri tidak membenarkan kita ambil sebahagian agama, dan meninggalkan sebahagian yang lain, atau cuba menggantinya dengan amalan selain yang dituntut.

Sesungguhnya yang hak dengan batil itu adalah nyata, yang halal dan haram itu juga nyata, dosa dan pahala juga nyata, syurga dan neraka juga nyata.

Akhirnya

Mungkin ada rakan bloggers yang melihat adanya "jalan tengah" kepada pelbagai krisis yang melanda dewasa ini. Itu pandangan anda dan saya hormatinya.

Namun bagi saya secara peribadinya, tidak ada jalan tengah (bakal, sedang, mahupun telah) dirintis ketika ini. Yang satu itu telah terlalu lama menjadi dominan, manakala yang satu lagi dianggap sebagai alternatif yang kuat.

Walau apapun, pilihan tetap ada:

a) teruskan juga
b) tarik diri / tarik balik

Sekian.

No comments: