Sunday 2 May 2010

Terjualnya sebuah negara-bangsa

Hal yang sama turut saya dengar dari BBC1 pagi tadi.

IMF luluskan pinjaman RM127b kepada Greek

03/05/2010 3:09am

WASHINGTON 3 Mei - Lembaga eksekutif Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dijangka akan meluluskan pinjaman berjumlah AS$39.9 bilion (RM127 bilion) kepada Greek ‘dalam minggu ini’.

Pengarah Urusan IMF, Dominique Strauss-Kahn dalam satu kenyataannya hari ini berkata, pinjaman itu adalah sebahagian daripada pakej bantuan kewangan berjumlah AS$146.5 bilion (RM466.7 bilion) yang dipersetujui Kesatuan Eropah dan IMF selepas Greek memberi jaminan akan membuat pemotongan bajet yang tidak pernah dilakukan sebelum ini dan menaikkan cukai untuk menyokong situasi fiskalnya.

“Usaha bersama kami akan menyumbang kepada kestabilan euro, menguntungkan semua Eropah dan membantu mempromosikan kestabilan kewangan dunia serta pemulihan terbaik ekonomi global,” kata Strauss-Kahn. - AFP (sumber)

(siapakah yang lainnya bernama Strauss - klik)

-------------------------------

Nota kaki:

Perkiraan awalnya adalah meminta Jerman untuk membiaya segala hutang-piutang Greece.

Untuk pengetahuan umum, Jerman adalah negara yang paling kuat dan paling kukuh di benua Eropah ketika ini (terutama dari segi ekonomi).

Di kala negara Eropah yang lain masih belum pulih dan ada yang sedang bertungkus lumus pulih dari kemelesetan ekonomi (seperti UK), Jerman telah jauh kehadapan.

Krisis kewangan Greece ini bagaimanapun masih dilihat secara berhati-hati oleh Jerman. Pemimpin dan rakyat Jerman secara dasarnya tidak ingin terheret dan masuk ke dalam gaung yang dipenuhi pelbagai perangkap bahaya yang boleh memudaratkan ekonomi negara mereka pula.

Krisis yang agak lewat ditangani juga telah membawa implikasi lebih buruk. Ada di kalangan pakar ekonomi berpendapat krisis Greece ini telah menyumbang kepada penurunan nilai matawang Euro.

Justeru, kalangan pakar menyarankan agar Greece dikeluarkan daripada negara pengguna matawang Euro, tanpa mengeluarkan Greece dari Kesatuan Eropah (EU) (hanya tidak menggunakan matawang - bagi menaikkan kembali nilai wang Euro).

Kini IMF tampil dengan baik hati menawarkan 'bantuan'. Bantuan yang sebenarnya perlu dibalas dengan harga yang tinggi oleh Greece dan rakyatnya.

Adakah ekonomi Greece akan pulih dan kembali stabil setelah menerima bantuan IMF? Atau Greece akan 'diikat hidung' dalam tempoh yang panjang dengan IMF?

Krisis ekonomi (melibatkan kehilangan pekerjaan, pendapatan, peningkatan inflasi, menghapus kuasa beli, menghakis simpanan wang, menambah bebanan hutang - mampu bayar dan tidak berbayar), adalah berkadaran langsung dengan indeks masalah sosial dan jenayah.

Justeru, tidak menyelesaikan masalah ekonomi adalah bermaksud mendedahkan negara dan rakyatnya kepada permasalahan serta krisis sosial dan moral.

Akhirnya, bagaimana untuk menggerakkan ekonomi jika modal insan dan lain-lain aspek sosial tidak dapat distabilkan?

Bagaimana pula halnya dengan Malaysia ketika ini? Adakah pihak yang berwajib telah melakukan apa 'yang sepatutnya' terhadap ekonomi dan sosial rakyatnya?

Emmmm.....

No comments: