Saturday 1 May 2010

Akibat bertangguh - Potong rumput

Ahhh.....malasnya hujung minggu ni. Rasa mengantuk dan nak rehat saja. Sudah berminggu bertangguh kerja-kerja memotong rumput di laman. Rumput makin panjang dan laman makin bersemak, macam rumah tidak berpenghuni.

Tengah hari tadi, mahu tidak mahu kenalah juga keluarkan mesin potong rumput dan mula bersihkan laman depan dan belakang.

Tapi, ada satu budak tu dia sering terbangun tengah malam dan kacau ibu ayah dia. Bila dah tak tidur malam mulalah susah nak bangun awal.

Tengoklah muka budak comel ni tengah lena tidur....

Alamak, sori terlewat bangun. Nak kena buka pintu belakang ni...

Cepat-cepat....

Sebelum dipotong

Selepas dipotong

Sebelum

Selepas

Rajin nye pakcik tukang kebun hari ni...

Alhamdulillah, nampak sikit rumah dekat kepala simpang ni berpenghuni. Bukan apa, selepas Pak Ngah Izad tolong potong rumput tahun lepas, inilah kali pertamanya rumput dipotong (selepas winter yang panjang).

Di kawasan kejiranan saya ni agak unik (kelakar pun ada). Apabila saya hidupkan mesin dan mulakan kerja-kerja memotong rumput, kedengaran jiran sebelah pun sama hidupkan mesinnya, dan mula memotong sama.

Apabila saya berpindah ke laman depan, kedengaran jiran di tepi sana pula mula hidupkan mesin. Apabila selesai, kedengaran ada mesin lagi kuat bunyinya di belakang sana baru memulakan kerja memotong rumput.

Apapun, masing-masing buat hal masing-masing dan tidak mengganggu sesiapa, kecuali beberapa ekor budak Jerman yang tinggal selang serumah dari kami.

Agaknya tidak pandai 'parking' kereta hingga menghalang laluan basikal jiran sebelah (American rasanya). Bila dah naik 'papan amaran' baru nak faham. Itupun ada sekor lagi yang tak paham-paham bahasa.

Pakcik pencen (British) kat belakang rumah memang layak dipuji. Bukan setakat pandai tanam bunga, malah rajin 'trim' pokok yang dah meninggi agar tidak ganggu jiran dan suka mengecat pagar rumah dia.

Lepas laman dah bersih dan kemas ni, bolehlah dipam 'pool' Mawaddah. Kalau cuaca baik, merasalah dia berenang kat dalam 'pool'. Ibu dan Ayah pula boleh main badminton.

Esok ada program bersama jiran-jiran Oxford di gelanggang badminton kat Marston Ferry Sports Centre. Nanti saya 'update' kisahnya.

Wassalam.

No comments: