Monday 31 May 2010

Berhujung minggu

Assalamualaikum, harap semua orang sihat.

Lama saya tidak mencoret-coret di sini. Apapun hujung minggu semalam bermacam aktiviti menarik telah kami buat dan ingin saya kongsikan bersama atok-nenek, tok-tokki dan para pembaca semua.


JUMAAT kami semua keluar ke pekan Oxford, untuk mencuci mata, membeli barang dan makan-makan. Sebelum dapat makan, kami perlu menunggu ayah yang perlu bergegas ke Cowley, bersolat Jumaat di sana.

Dalam perjalanan kembali ke pekan dari masjid, ayah sempat merakamkan aksi 3 budak bodoh (makcik-makcik orang putih panggil depa-depa ni 'idiots')

Pakai tutup badan habis, sampai muka pun tak nampak tapi ketat macam sarung bangka. Lepas tu pandai pula berjalan di tempat yang paling sibuk di pusat bandar.

Alhamdulillah, setelah agak lama menunggu, ayah pun tiba dan dapatlah kami makan bersama - di Bella Italia.

Ibu pesan menu 'Bambini' untuk Mawaddah

Yum..yummy..besarnya pizza saya

SABTU kami adakan aktiviti ber-BBQ (dalam hujan). Semuanya kerana salah faham di antara ayah-ibu tentang hari BBQ ini. Ayah tahu yang Sabtu akan hujan, tapi dia ingatkan BBQ ibu nak buat hari Ahad.

Apapun, misi mustahil ini akhirnya terlaksana juga. Mesti jiran-jiran pelik menghidu asap dan bau BBQ di tengah-tengah hari hujan ini. Lantakla...

Ibu, Mak Lang dan Mak Teh telah bersusah payah menyediakan juadah dan ayah pula bertanggungjawab dalam hal bakar-membakar ini.

Sate dan daging burger (home-made) hampir siap dibakar

Pakcik yang terus menyambung kerja, selepas tamat bekerja pagi

Kata Mak Teh, ini sate 'orang kaya'

Kepak ayam ni memang best, tak percaya tanya Uncle Din

Petangnya kami menerima kunjungan Uncle Din dan Auntie Tik. Ini kali pertama kami menerima tetamu selepas pulang Umrah. Rezeki mereka, sempatlah merasa hasil BBQ kami hari itu.

AHAD pula cuaca cerah (tetapi amat berangin), kami menghabiskan waktu petang di halaman belakang.

Ibu dan Mak Lang sedang merumput

Ayah pula sempat 'menjenguk' basikalnya yang disimpan dalam shed - sudah berbulan-bulan tersimpan tanpa dinaiki (tayar bocor kata ayah).

Mak Lang, macam mana nak naik basikal ni?



Bersantai-bersidai-di laman sambil makan-makan (makan lagi...)

Itulah sedikit-sebanyak kisah yang berlaku hujung minggu semalam. Hingga bertemu lagi di lain waktu.

Wassalam.

No comments: