Saturday 22 May 2010

Komitmen terhadap kitar semula

Benda baik kena hebahkan

Pagi Jumaat (semalam) kami menerima satu surat berserta 2 set tong kitar semula (sisa organik domestik) daripada Oxford City Council.

Sesungguhnya komitmen yang dipamerkan oleh OCC bagi menggalakkan warganya mengamlkan kitar semula adalah wajar dipuji.

OCC nampaknya begitu komited mendidik dan menggalakkan warga Oxford agar meminimakan seboleh mungkin sisa buangan tidak kitar semula dengan cara mengitar semula.

Tindakan ini bukan sahaja bagi memanjangkan hayat tapak pelupusan yang semakin mengecil saban tahun, tetapi membantu mengurangkan penghasilan berterusan bahan sukar lupus.

Sebelum ini, setiap rumah (yang membayar cukai pintu - kami dikecualikan) dibekalkan dengan 1 tong hijau besar untuk sisa domestik, 1 tong biru bagi bekas plastik, dan kertas tebal dan 1 tong hijau kecil untuk kitar bahan kaca dan surat khabar.

Kini, ditambah pula 2 tong (1 besar dan 1 kecil) hijau khusus untuk kitar semula sisa dapur yang organik seperti sisa 'siang' ikan, ayam, daging, kulit telur, sayur, nasi basi dan lain-lain yang sewaktu dengannya.

Pendek kata, jika dihitung-hitung, apa sebenarnya 'sampah' yang tidak perlu dikitar semula?

Tong hijau untuk kitar semula kaca dan tong biru untuk plastik dan kertas keras

Tong hijau kecil untuk kitar semula sisa dapur dan yang besar untuk sisa umum

Benda yang baik patut kita hebahkan, dan tidak salah untuk dicontohi. Di Malaysia, kita kaya dengan pelbagai jenis makanan. Pastinya banyak sisa dapur terhasil dan kebanyakkannya dapat kita kitar semula.

Adalah menjadi suatu kerugian jika ianya dibuang terus ke tong sampah umum, yang kemudiannya dibawa ke tapak pelupusan sampah, walhal ianya boleh diproses untuk kegunaan lain (jadi baja organik, etc), dan di masa yang sama, membantu memanjangkan hayat tapak pelupusan sampah.

Sudah tiba masannya warga 1Malaysia dididik dan dipupuk agar mengamalkan sikap suka mengitar semula bahan buangan - mulakan dari rumah kita sendiri.

Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), selain giat mengutip cukai pintu dan pelbagai jenis cukai yang lain, wajar menyusun langkah yang proaktif bagi mempromosikan amalan kitar semula dengan lebih berkesan kepada masyarakat.

Menyediakan tong-tong kitar semula di tempat-tempat strategik (Pasaraya, IPTA, Sekolah, etc) adalah 'langkah awal' yang baik. Namun setelah beberapa tahun, dan dengan wang pembayar cukai pintu, adalah wajar PBT memperluaskan lagi strategi kitar semula ini, dengan melihat kemungkinan untuk memperkenalkan tong khas kitar semula kepada setiap rumah seperti amalan di Oxford ini.

Mudah-mudahan, semakin berkembanglah minat orang ramai terhadap amalan kitar semula ini. Wassalam.

No comments: