Sunday 28 June 2009

Pendapat orang: Mengapa nak SPM 10 subjek?

Sila klik sini untuk bacaan sepenuhnya artikel berkaitan.

Pada saya, selagi pendekatan belajar di peringkat SPM tidak diolah daripada sistem "hafalan" dan "mengingat dan luah semula", langkah menghadkan jumlah matapelajaran tidak akan menyelesaikan apa-apa masalah.

Saya bukan bias (berat sebelah), tetapi sebagai pensyarah yang telah mengajar para pelajar lepasan SPM, inilah realiti sehari-harian yang saya serta rakan-rakan yang lain alami.

Kami tidak salahlah para pelajar, kerana inilah sistem yang mereka perlu ikut untuk lulus di peringkat SPM. Tetapi yang penatnya, kami yang mengajar inilah.

Bayangkan, kami para pensyarah perlu lakukan dalam tempoh 1 semester bagi membetulkan "kesilapan" selama 11 tahun belajar (sekolah rendah + sekolah menengah).

Mengapa 1 semester? Kerana kalau pelajar tidak dapat menyesuaikan diri dengan kaedah belajar di universiti, gagal Semester 1, bolehlah pulang ke kampung.

Bagi anda yang belum "bertemu" dengan kelompok sebegini, Alhamdulillah, rezeki anda begitu baik.

Sebagai pendidik, saya tidak sewenang ingin memburukkan sesiapa, tetapi mana yang tidak kena itu, perlulah kita tegur kerana yang rugi, yang terseksa, yang terkial-kial nanti adalah anak bangsa kita sendiri.

Perlu difahami bahawa saya tidak membantah SPM dijadikan 10 subjek dan menyokong SPM lebih 10 subjek. Apa yang saya persoalkan ialah bilakah pendekatan di peringkat sekolah ingin dianjak/diubah dari berorientasi peperiksaan dan hafalan kepada sistem penilaian berterusan dengan mengambil kira pencapaian akademik dan bukan akademik secara holistik.

Dr. Sepet: Buatlah apa yang patut.

No comments: