Wednesday 21 March 2012

Syukur di atas kesempatan ini

Perjalanan dan pengembaraan kami di bumi orang bakal berakhir tidak lama lagi.

Alhamdulillah, syukur. Amat-amat bersyukur di atas kesempatan yang diberi, selain rahmat serta limpah kasih-sayang Allah yang Maha Pemurah. Dialah pemilik segala kekuasaan dan rezeki. Dan Dialah pemilik segala kejayaan.

Hiba hati ini, bilamana terlintas di fikiran, membayangkan akan tiba nanti saat untuk kaki berangkat pergi. Meninggalkan gedung ilmu, rumah tempat Mawaddah dibesarkan dan rakan-taulan. Oh! Begitu besar sekali nikmat serta rahmat yang telah Allah berikan. Syukur, sekalipun itulah ungkapan yang sering kami luahkan, tentunya tidak bisa cukup dan mampu untuk menggambarkan nikmat kurniaan Allah kepada hambaNya ini.


Untuk berbicara mengenai syukur, suka saya kongsikan firman Allah Taala di dalam Surah Ibrahim, Ayat 7:

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيْدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِىْ لَشَدِيْدٌ


Yang bermaksud: “Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memberitahumu; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih”.

Lihatlah, betapa luasnya rahmat Allah terhadap hambaNya yang bersyukur. Dan lihatlah betapa Allah senantiasa melimpahi rahmatNya buat mereka-mereka yang bersyukur.

Syukur bukan sahaja perlu diungkapkan di kala kita mengecap kejayaan dan kecemerlangan, tetapi bersyukurlah di atas perjalanan hidup ini secara keseluruhannya.

Bersyukur:

1) Kerana matamu dibenarkan melihat. Dan apabila matamu melihat sesuatu yang baik, ceritakanlah kebaikan itu. Namun jika matamu melihat sesuatu keburukan, lindungi dan tutuplah akan ia (keburukan) itu. 

2) Kerana telingamu masih boleh mendengar. Maka engkau dengarlah perkara-perkara yang baik dan bermanfaat. Cegahlah ia dan peliharalah ia dari mengengar sesuatu yang buruk dan memudaratkan.

3) Kerana tanganmu masih boleh memegang. Maka janganlah kamu mengambil apa yang bukan milikmu dan tunaikan hak Allah terhadap kedua tanganmu (dengan menghulurkan bantuan, ringan tangan).

Apabila direnung-renungkan, diimbas....perjalanan hidup yang bermula dari kampung di hulu Terengganu sehingga ke bumi yang asing dan indah ini....betapa besarnya kesempatan yang telah Allah berikan.


Namun begitu, syukur tidak cukup hanya melalui lisan, ia menuntut perbuatan, selari perubahan sikap ke arah yang lebih baik.

Moga kami dapat menghayati dan seterusnya menterjemahkan konsep syukur ini di dalam perbuatan seharian. Moga Allah kurniakan rahmat dan kasih-sayangNya buat kita semua. Sesungguhnya, Dialah pemilik segalanya. 

Firman Allah di dalam Surah Fathir, Ayat 3: 

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْ كُرُوْا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللهِ يَرْزُقُكُمْ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَكُوْنَ

Yang bermaksud: "Hai Manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu. Adakah Pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Tiada Tuhan selain dia; Maka Mengapakah kamu berpaling (dari ketauhidan)?"

Allahua'lam.

2 comments:

ZuL idRiS said...

adoi..sedih lak baca entry kali ni.

semoga selamat semuanya. Jumpa selasa kan? 27hb?

Dr Sepet said...

Jangan sedih dulu, ada 1 minggu lagi..hehe. Yes, 27 hb ni, dlm pukul 2.00 ptg. Sudi-sudikan...