Thursday, 19 November 2009

Mawaddah: Apa cite saya?

Assalamualaikum semua...

Setelah sekian lama menyepi dari dunia penulisan blog ini (di atas faktor-faktor kesibukan bermain di rumah), saya kini tampil dengan perkhabaran terkini aktiviti-aktiviti saya setakat hari ini di tanah air.

Mula-mula...

Alamak, gatal pulak hidung ni!

Pulang kali pertama ini, Mawaddah banyak menghabiskan masa di jalan raya (bukan merempit, tetapi dikurung di dalam kereta) memandangkan ayah dan ibu perlu melawat ke pelbagai lokasi di 3 negeri pantai timur - untuk keperluan penyelidikan mereka.

Banyak kali jugalah mawaddah dibawa mengikut mereka berulang-alik dari Subang Jaya ke Kuala Terengganu (KT), Kota Bahru (KB), Johor Bahru (JB) dan pelbagai tempat lagi.

Apapun, jauh berjalan luas pemandangan. Tengok tempat orang. Tidur pun sedap juga dalam kereta!

Inilah kereta (baru) yang membawa kami semua ke hulu dan ke hilir - juga praktikal untuk meredah banjir di beberapa buah kawasan

Telah agak lama ayah dan ibu tidak ke Kota Bahru, KB Bandaraya Islam. Pemerhatian kasar mendapati KB nampaknya membangun lebih pesat berbanding KT (secara fizikalnya).

Namun, selari dengan perubahan fizikal, perubahan dan kemodenan turut mengubah corak sosio-budaya masyarakat Melayu di KB (mulai setara dengan golongan moden lain di bandar-bandar besar di Pantai Barat).

Pakaian anak-anak muda dan cara pergaulan (bebas) mereka juga mencerminkan betapa 'kemodenan' telah tiba.

Untuk menyedapkan cerita, sewaktu kami tiba di Bachok, terserempak dengan Pak Ngoh yang dalam perjalanan pulang ke KT.

Terkejut kami apabila diberitahu yang kereta beliau telah dipecah masuk pencuri - di waktu tengah hari dan keretanya diletak di bahu jalan besar dalam bandar KB (diulang, pecah kereta di tengah hari, di tengah bandar), apa nak jadi!

Kesihan Pak Ngoh, pulang bertugas dalam keadaan sehelai-sepinggang!

Apapun di KB, nama Mawaddah memang glamour rupanya...tengok beberapa foto yang sempat ibu rakamkan.

Eh! Eh! Sejak bila Mawaddah bukak tadika nih?

Kat kedai jual kain baju pun ade juga...

Selesai urusan di KB, kami bertolak pulang ke Terengganu. Dalam perjalanan tu, sempat juga kami singgah di Pantai Rhu Spuluh, Setiu.

Pantai ini memang tempat kegemaran ayah dan ibu untuk singgah sebentar, mendengar deruan ombak, merasa tiupan angin laut, membasahkan kaki dan bermain pasir serta merakamkan foto sebagai tanda kenang-kenangan.

Kini, obsessi mereka turut dikongsi dengan Mawaddah.

Yahuuuu.... Nyaman sungguh angin laut nih!

Gelilah tapak kaki...pasir yang halus dan putih

Ibu angkat Mawaddah

Mungkin ada yang tak tahu yang Mawaddah ada Mak Teh yang kini sedang menuntut di UiTM Dungun.

Makanya, di kesempatan yang ada, Ibu dan ayah membawa Mawaddah melawat Mak Teh di 'sekolahnya' - juga berhadapan dengan pantai...

Kereta yang sama ni lagi...

Bersama Mak Teh (mesti rasa letih layan kerenah Mawaddah, kan?)

Pemandangan yang mendamaikan...

Banyak sudah bercerita ni, nak dengar sikit lagi?

Sewaktu di kampung, Ayah sempat 'pulang ke sekoah' lamanya (SK Peroh), menghadiri majlis penyampaian hadiah Pok Chek dan Pok Su Mawaddah.

Ayah sedang buat-buat sibuk membaca buku aturcara...

Pok Chek menerima sijil penghargaan

Pok Su ngan Mat Alih sedang mengacau pelajar yang ingin naik ke pentas

Sememangnya Mawaddah menjadi insan yang paling sibuk di rumah tok. Mujurlah ramai pak cik yang sudi melayan.

Mawaddah bersama To'ki dan Pok Cik

Rasanya, cukuplah sekadar itu dahulu. Sebenarnya banyak lagi cerita dan foto yang hendak dikongsi, tetapi biarlah dikeluarkan 'beransur-ansur'.

Bye-bye!!!

3 comments:

justmeadda said...

salam..
syoknye mawaddah ronde2 ngan ayah & ibu..ermm..bile la "Cik De" yeah! u shud call me Cik De spy Cik De sentiase mude & jelite bleh main2 nagn mawaddah ni...

The.nadi said...

salam cik hisyam.saya just nak inform yg pak amer telah pulang ke rahmatullah dan selamat dikebumikan pada pagi tadi 23/11.sama sama kita sedekahkan al-fatihah dan semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang yang beriman

Saiful Kodi said...

hehehee...glamer nama mawaddah. anyway, salam aidiladha