Friday 16 March 2012

Dikebumikan semula setelah 60 tahun bersemadi di hutan Malaya - Foto

RESPECT!

Jasad 9 orang mangsa kapal terbang terhempas ketika darurat akhirnya dikebumikan dengan penuh istiadat ketenteraan di Kuala Lumpur baru-baru ini. 

Pada tahun 1950, Sebuah pesawat C47 Dakota milik Tentera Udara Diraja England terhempas is Kampung Jenderam Kelantan. Ketika itu pesawat ini sedang melakukan misi menjatuhkan bom asap bagi menandakan lokasi kem komunis sebelum ianya dibom oleh pesawat pengebom Lancaster. Pesawat ini terhempas akibat kerosakan enjin dan kesemua 12 orang anak kapal dan penumpang tekorban. Antara yang tekorban ialah 4 orang awam termasuk pegawai polis Constable Mohammed Bin Abdul Lalil, penjejak orang asli Saiap Alais Sherda dan Yaacob Mat

Selepas terhempas sebuah ekspedisi menyelamat dilakukan. Walaubagaimanapun jasad kesemua mangsa terpaksa ditanam di dalam hutan kerana mereka risau diserang Komunis serta kesukaran membawa 12 mayat keluar dari kawasan hutan yang tebal. Mayat kesemua mangsa hanya dikeluarkan dari hutan pada tahun 2008 selepas Geoffrey Carpenter (82), waris salah seorang mangsa menulis kepada pejabat pelancongan Malaysia di Britain untuk mencari lokasi mayat mereka ditanam. Geoffrey bernasib baik kerana surat yang dihantar beliau dibaca oleh Kolonel Tajri Alwi yang kemudian membantu beliau mendapatkan bantuan Briged ke 8 Angkatan Tentera Malaysia

Pada tahun 2008 bangkai pesawat dan lokasi kubur ditemui. Seterusnya sebuah recovery team seramai 150 orang berjaya menggali dan membawa keluar rangka mangsa untuk dikenal pasti identitinya. Selepas lebih 60 tahun akhirnya kesemua mangsa kemalangan berbangsa British C47 Dakota ini dikuburkan di Tanah Perkuburan Komanwel di Kuala Lumpur. Jasad mangsa beragama Islam mengikut laman blog Military of Malaysia sudah ditanam pada tahun 2008. Lokasi saya tak pasti. 

Inilah penghormatan yang diberikan kepada mereka yang gugur ketika bertugas. Bak kata Marine Amerika, Leave No One Behind. Walaupun berpuluh tahun gugurnya jasad mereka, tetap diberikan pengkebumian yang sempurna dengan penuh istiadat. Respect!

Pengarang asal artikel: Obe-blogserius





Laporan asal Daily Mail
Informasi tambahan Military of Malaysia

No comments: