Wednesday 24 June 2009

Ratah umpan

Murah rezeki

Itulah ungkapan yang sesuai digunakan bagi menggambarkan betapa bahagia dan beruntungnya penduduk Manek Urai ketika ini.

Bukan sahaja yang layak dan medaftar sebagai pengundi, malah anak kecil di sekolah juga dimurahkan rezeki (sumber).

Bagi yang belum mendapat pekerjaan dan ingin menjadi usahawan pula, "pihak-pihak tertentu" dengan ringan tangan menawarkan kursus dan latihan usahawan (sumber), rezekinya.

Syukur juga, golongan yang kurang upaya turut juga dibantu (sumber), syukur, rezeki nih.

Namun, daripada kesemua bantuan kecil-kecilan ini, rakyat di Manek Urai terus dijanjikan ganjaran terbesar dan teristimewa, rujuk sini.

KJ datang lagi

Kehangatan PRK Manek Urai bakal ditambahkan lagi dengan kehadiran menantu Tun Abdullah (mantan PM) yang juga Ketua Pemuda UMNO, KJ (sumber). Kehadiran beliau adalah bagi menjayakan "Program Pemuda Prihatin 2009".

Sesungguhnya KJ dengan Kelantan mempunyai sejarah yang unik. Tentunya ramai antara kita masih ingat bagaimana bersemangatnya anak muda ini (waktu itu Naib Ketua Pemuda) berkempen di Kelantan semasa PRU-12 yang lalu.

Usaha beliau membawa pulang ribuan pengundi muda dan mengagihkan t-shirt percuma dengan mencetak "slogan tertentu" tentunya juga masih diingati ramai orang (Kelantan khasnya).

Kehadiran beliau kali ini sememangnya begitu ditunggu-tunggu, baik oleh barisan kepimpinan Pemuda UMNO negeri, mahupun jentera parti lawan.

Jika di dalam beberapa siri Pilihanraya Kecil (PRK) sebelum ini - Bukit Gantang, Bukit Selambau, (Penanti dah sah tiada), kelibat beliau tidak begitu kelihatan dan kurang menonjol. Namun, Manek Urai nampaknya bakal membuka lembaran baru buat Ketua Pemuda yang baru ini bagi membuktikan sesuatu.

Mungkin KJ belum dapat bebas dari dibelenggu negatif yang mensabitkan beliau dengan tuduhan rasuah semasa pemilihan UMNO yang lepas. Menambahkan persoalan yang ada setelah beliau yang menang tidak dilantik ke peringkat kabinet, sedangkan lawan yang ditewaskannya, malah timbalannya dapat ruang pejabat yang empuk di Putrajaya.

Apapun, itu semua dah berlalu. Jika diungkit sangat-sangat pun bukan membantu apa-apa. Apa yang lebih penting pada saya ialah, inilah ruang dan peluang untuk kita sebagai rakyat, melihat kemampuan beliau membawa pemuda, memimpin perubahan.

Tambah menarik lagi, PAS juga kini memiliki Ketua Pemuda yang baru (yang menang percuma), Ustaz Nasruddin Hassan. Sebagai orang baru, Manek Urai juga bakal dijadikan medan bagi beliau membuktikan sesuatu.

Eloklah, 2 pemimpin pemuda, 1 gelanggang, 1 misi = membuktikan kemampuan!

Modal itu juga

Pejam mata pun sudah dapat diagak - modal a.k.a umpan yang sama juga diguna. Perkara ini telah saya ulas dalam posting di blog ini bulan yang sudah (rujuk sini).

Biarpun menyedari siapalah saya untuk memberikan komen dan teguran kepada pemimpin yang di atas itu, tapi lihat dan belajarlah dari sejarah dan pengalaman tersungkur yang lalu.

Mungkin ulasan saya mengenai perkara ini pada posting yang sebelum ini tidak tepat dan tersilap, tetapi "anjakan pemikiran" rakyat Malaysia kebelakangan ini nampaknya menyokong pendapat saya dalam hal ini.

Jika ingin menggunakan PRK DUN Penanti sebagai perbandingan dengan Manek Urai, begitu jauh sekali bezanya.

Apapun Penanti telah berlalu, dan bukan rezeki penduduk Penanti untuk merasa "ditatang bagai minyak yang penuh" oleh pelbagai agensi kerajaan dan parti-parti politik (BN dan PR), sebagaimana dirasai penduduk Manek Urai waktu ini.

Tak bagi salah, bagi pun salah ke?

Tak salah. Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Cuma bila nak memberi macam-macam tu, kenalah tilik-tilik juga ungkapan ini - "bagi gula, kacau; bagi kain pelikat, pakai; bagi undi...?". Hoho...

Terlupa saya, kini ada umpan baru, tapi jaga-jaga kerana kalau tersilap faham, boleh merosakkan akidah (sumber). "Jika tidak pandai menari, jangan pula dikata lantai yang bergoyang" - siapapun (UMNO atau PAS sekalipun, kena cermat dalam berfatwa).

Kenali sasaran

Daripada pemerhatian saya, Pemuda UMNO kali ini nampaknya ada keinginan untuk terkehadapan dalam hal mengenali siapakah sasaran mereka.

Program Pemuda Prihatin di peringkat negeri Kelantan, jika kena gaya penganjurannya, tidak mustahil akan dapat mengubah serba-sedikit persepsi golongan muda Kelantan terhadap UMNO.

Jika dirancang dengan baik, orang muda ada medan untuk beraktiviti dan mempraktikkan idea, pendapat dan bakat di dalam sesuatu perkara (selain hanya duduk mendengar ceramah politik, lepas tu balik tidur), adalah tidak rugi jika program yang sama dapat dikembangkan ke peringkat nasional pula.

Itu kerja yang dicanangkan oleh Pemuda. Apakah pula kerja wanita dan perancangan untuk disasarkan kepada orang dewasa dan golongan tua-tua?

Bagi PR, mudah saja. Bawa saja Anwar Ibrahim berpidato ke Manek Urai, maka melautlah jumlah manusia yang datang untuk mendengar ceramah politik beliau. Muda, tua, wanita, orang PAS, UMNO, semua ada. Yang bezanya, ada yang duduk di depan, ada yang menyorok-nyorok kat belakang.

Tak datang rugi, datang tak dapat wang bantuan.

Seterusnya

Dengan tersimpul matinya isu UG oleh pimpinan tertinggi PR baru-baru ini, serba-sedikit telah memotivasikan jentera kempen PAS dan PR bagi menghadapi tugas berat di Manek Urai, dan meredakan cakap-cakap belakang orang bawahan.

Isu UG ini pada saya, pun agak kelakar, terutama setelah meneliti respon daripada kedua-dua pihak BN dan PR (+ seorang mufti). PR salahkan UMNO di atas "niat jahat" mereka dengan memutar-belit isu dan menimbulkan fitnah. Manakala, UMNO mempersoalkan kewajaran mereka yang cuba "dikambing hitamkan" oleh pimpinan PR mengenai isu ini , walhal idea UG ini timbul dari skrip yang dikarang oleh Presiden PAS sendiri.

Pelik dan kelakar bukan? - Nak ulas pun dah tak relevan sebab isu sudah selesai! - saya masih meletakkan harapan biarlah satu hari ini akan adanya perbincangan untuk perpaduan umat Melayu + Islam ini.

Saya juga menjangka akan adanya isu-isu "kitar semula" yang akan mengambil tempat sehingga ke hari pengundian, seperti yang popular: 1) laporan polis adanya fitnah dan kekacauan, 2) pengisytiharan ahli yang keluar parti - majlis serah borang keahlian, 3) pengundi hantu + mat Bangla, 4) sabotaj poster, 5) etc. Tunggulah sedikit masa lagi untuk kita sama-sama lihat.

Tinggal lagi untuk menunggu pengumuman dari PAS, BN dan (AKIM?) akan calon masing-masing kelak.

Lepas itu, baru lebih meriah untuk buat ulasan. Wassalam.

No comments: