Saturday 23 May 2009

1Malaysia: antara Penanti & Manek Urai

Lagi PRK

Selepas menyaksikan proses penamaan calon yang agak hambar di Penanti semalam, dan bakal disusuli hari-hari berikutnya sehinggalah kepada hari pengundian - disebabkan ketiadaan calon oleh parti pemerintah UMNO/BN.

Biarpun ramai yang bertepuk gembira dan ada juga yang sedang berkira-kira untuk memotong jari kerana kemenangan yang hampir pasti digapai, timbul rasa "kejanggalan" dan hilangnya kemeriahan semasa proses penamaan calon, berkempen dan seterusnya suasana di dalam dewan semasa keputusan undian diumumkan kelak.

Rasa saya, dengan mood semasa yang ditunjukkan di dalam beberapa siri pilihanraya kecil (PRK) sebelum ini, parti seperti PKR tentunya tidak berdepan sebarang masalah yang besar untuk mengekalkan momentum kemenangan.

Cuma, untuk menilai kejaguhan sebenar itu agak sukar, kerana lawan yang sebenar tidak muncul untuk berentap. Jika menang pun - "disebabkan lawan sebenar tidak hadir kerana masih senak perut" - senak akibat terkena pukulan di beberapa perlawanan (PRK) sebelum ini.

Saya tidak berminat mengupas atau mengulas lanjut perihal di DUN Penanti kerana terlalu ramai telah mengulasnya. Lihat sini, sini dan sini. Manakala, media arus perdana seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian pula seperti "terlupa" menghantar wartawan membuat liputan di sana. Tidak mengapalah.

Jumaat (22 Mei) yang lalu, kerusi DUN Manek Urai, di dalam Parlimen Kuala Krai, Kelantan telah menjadi kosong memandangkan penyandang asalnya, Haji Ismail Yaakob (60 tahun) dari PAS telah dijemput pulang oleh Allah S.W.T - moga Allah meredhai dan merahmati Allahyarham.

Foto: sumber

Isnin ini, Speaker DUN Kelantan akan memaklumkan kepada SPR akan kekosongan kerusi DUN Manek Urai, makanya kerja-kerja penyusunan untuk satu lagi PRK akan dapat dibuat oleh pihak-pihak yang terlibat.

Elakkan "pembaziran wang rakyat"

UMNO/BN siang-siang lagi telah menyatakan hasrat untuk "kembali" bertanding di Manek Urai, selepas enggan "membazirkan wang rakyat akibat mainan politik pembangkang" di Penanti.

Persetujuan dan komitmen ini telah dinyatakan oleh PM sendiri sewaktu mendengar berita ini dari Singapura. Hari ini juga telah bersidanglah D. Mustapha Mohamed, Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan membincangkan situasi semasa Manek Urai.

Keputusan PM-UMNO/BN ini pastinya melegakan penduduk Manek Urai. Mungkin mereka ketika ini sedang berkira-kira "apalah pula habuan yang bakal diterima aku ye?" Semak-samun di sekitar rumah mungkin dibiar tanpa dibersihkan kerana kelak akan terang-benderanglah semak-samun di sekitar denai-denai dan halaman rumah akibat "dihenyak" tapak kaki ratusan perayu undi dan kumpulan-kumpulan berkempen yang dihantar dari rumah ke rumah.

Mungkin tidur malam pun termimpi-mimpi akan datangnya berkepuk-kepuk bungkusan gula, beras, kopi dan kain pelikat dan atap zink (sumber) hasil pemberian "ikhlas" pihak-pihak yang bertanding.

Foto: sumber

Keesokkannya, pagi-pagi lagi dapat dilihat betapa lebarnya senyuman para pengusaha warung kopi + penjual rokok; meja-meja baru telah ditempah, pekerja part-time telah ditambah, sebagai persediaan menyambut ratusan, malah ribuan "pelanggan" dari luar Manek Urai yang akan datang sebagai perayu undi dan kumpulan berkempen.

Bagi para kontraktor kecil Kelas F pula, ramai yang mula "gatal tapak tangan" (orang tua-tua kata nak dapat duitlah tu). Mungkinkah ada peruntukkan "Kementerian" untuk projek-projek kilat a.k.a. membuat longkang dan meng-tar jalan-jalan kampung sehingga ke tangga rumah?

Foto: sumber

Atau mungkinkah juga akan timbul kisah mengenai orang-orang miskin, warga tua dan kurang upaya yang tidak menerima pembelaan sebelum ini? Atau mungkinkah akan adanya majlis penyampaian kunci rumah PPRT dan pemberian elaun khas orang kurang upaya dan warga tua dalam waktu terdekat?

Pada saya, tidak salah untuk golongan yang miskin tegar ini dibantu, biarpun dalam proses PRK. Mereka-mereka inilah yang sewajarnya dibantu (fakir, warga tua, orang kurang upaya dan anak-anak yatim) - ini kerana mereka hidup susah bukan di atas kehendak dan keinginan mereka. Mereka menjadi miskin kerana tiada kemampuan untuk berubah, bukannya tidak mahu berubah! - cacat anggota, lanjut usia, masih kecil tidak mengerti apa-apa. Maka, bantulah mereka!

Yang kita kata "membazirkan wang rakyat" adalah dengan menyalurkan wang hasil cukai rakyat (cukai yang bukan hanya dibayar oleh orang-orang UMNO/BN, malah wang seluruh rakyat, a.k.a amanah) untuk projek-projek yang tiada impak dan kurang kena-mengena dengan keperluan masyarakat tempatan.

Tidak kurang juga projek "memancing undi" yang berbentuk jangka panjang (yang mungkin tidak akan siap - banyak sudah kes di Kelantan seperti projek bina jambatan) dan berskala besar yang sehingga rakyat "takut" apabila memikirkan betapa besarnya projek tersebut - takut hanya jadi penonton dari jauh. Yang kaya nanti hanyalah kontraktor dan peniaga yang besar-besar juga.

Gagasan pembangunan

Harapnya UMNO/BN tidak lagi mengulangi kesilapan yang sama berkali-kali dengan membawa dan melaungkan "hanya UMNO/BN yang mampu membawa pembangunan kepada rakyat" - tambah-tambah lagi di negeri Kelantan.

Pembangunan apa? Pembangunan material atau pembangunan kerohanian? Ini setiap calon kena berhati-hati memilih topik semasa berucap kelak.

Adalah tidak menghairankan jika pemimpin sebesar Khairy Jamaluddin (KJ) dihentam ahli parti beliau sendiri kerana menyentuh hal berkaitan TGNA, MB Kelantan semasa road-show beliau dalam PRU-12 yang lepas.

Bolehlah kita bayangkan, jika ahli UMNO sendiri tidak suka hal-hal dan batang tubuh Tok Guru MB dipermainkan oleh pemimpin mereka sendiri, apatah lagi hati dan perasaan rakyat biasa dan ahli parti lawan (dan keputusan undi) jika pemimpin dan calon UMNO/BN mengulangi silap yang sama.

Rakyat Kelantan telah dididik untuk memahami keperluan pembangunan fizikal dan bagaimana untuk menghidupkan ia melalui pemahaman terhadap pembangunan rohani. Ini kerana pembangunan fizikal tanpa pengisian dalaman, ibarat "kera mendapat bunga" - benda yang indah, harum dan cantik, tetapi jika tidak kena cara dan jatuh kepada orang yang tidak faham, tiada pengisian ilmu yang mantap di dada, rosaklah ia akhirnya.

Untuk menembusi tembok yang tebal ini, UMNO/BN tidak akan mampu jika hanya menghadirkan gagasan pembangunan fizikal semata, tanpa pengisian bermutu ke arah pembangunan kerohanian atau spiritual.

Inilah modus operandi para pimpinan PAS Kelantan yang terkesan di hati rakyat, di mana kesan dari penerapan nilai Islam dalam diri, telah dicerminkan melalui sikap dan cara hidup pemimpin PAS yang sederhana (tidak elitis) dan boleh duduk sebangku bersembang di warung-warung di kampung.

Rasanya, kisah mengenai Allahyarham Haji Ismail dapat membantu UMNO/BN memilih calon yang selayakkan untuk diletak bertanding di Manek Urai. Sila baca kisah mengenai Allahyarham di sini (Sumber).

Ujian 1Malaysia

Ujian yang dimaksudkan saya ialah, gagasan 1Malaysia kini bakal memasuki fasa yang kedua. Jika fasa pertama adalah dengan pengenalan atau pembentukan konsep serta penguatan falsafah yang mendasarinya. Kini tibalah fasa kedua untuk menguji keberkesanan pemakaiannya.

Ayat mudah "boleh bikin serupa dengan cakap atau tidak?" Itu saja.

Ujian terhadap 1Malaysia ini perlu kita nilaikan dari sekarang iaitu PRK DUN Penanti yang sedang berjalan (belum sampai hari pengundian lagilah).

Rakyat seluruhnya sedang melihat bagaimana gagasan 1Malaysia:

i) Tidak meminggirkan hasrat dan aspirasi para pengundi di DUN Penanti, biarpun parti pemerintah tidak bertanding. Ini kerana, sebagai menteri / kerajaan perlu ingat, masalah rakyat adalah melangkaui perbezaan ideologi politik. Masalah rakyat adalah masalah kerajaan juga. Ini juga kerana operasi kerajaan adalah di atas wang rakyat yang mungkin turut disumbang sebahagian kecilnya oleh para pembayar cukai DUN Penanti. Ingat kepada nilai 'Loyalty' 1Malaysia...

ii) Jika di Kuala Terengganu, 2 bukit dan 1 batang; JKR, Kementerian Pendidikan dan pelbagai lagi menawarkan segala macam insentif pembangunan dan rancangan jangka panjang, mengapa tiada apa-apa imbuhan atau insentif diwar-warkan untuk diterima oleh hamba rakyat di Penanti? Ke mana hilangnya tindakan konsisten pemerintah di Penanti? Ingat kepada nilai 'integrity' 1Malaysia...

iii) Apakah para menteri dan pimpinan tertinggi negara hanya akan turun padang di Manek Urai dan tidak nampak batang hidung di Penanti? Ingat, ada beza fungsi dan tugas di antara seorang Perdana Menteri dengan seorang Presiden UMNO/BN di dalam hal ini. Biarpun "pahit" di Penanti, tiada siapa yang jangka rezeki di Manek Urai, bukan? Ingat nilai 'culture of excellence' dalam 1Malaysia.

Foto: sumber

Untuk saya mengulas kelapan-lapan nilai di dalam gagasan 1Malaysia adalah terlalu panjang. Cukuplah sekadar yang ini dulu. Perkara pokok yang ingin saya tegaskan adalah, janganlah di mata rakyat, gagasan 1Malaysia di peringkat awal lagi telah mewujudkan diskriminasi dan ketidakadilan kepada hamba rakyat di dua kawasan DUN berbeza iaitu Penanti dan Manek Urai.

Tidak bertanding bukan syarat untuk jentera kerajaan lepas tangan. Penanti bukan 100% penyokong pembangkang. Bagaimana pula perasaan para pendokong UMNO/BN di sana? Fikirkanlah.

Jangan pula di Manek Urai untuk minggu-minggu yang mendatang dihujani pelbagai insentif dan projek-projek pembangunan, sedangkan yang sekarang ini (Penanti), tiada apa-apa liputan yang sewajarnya dibuat. Penanti dan Manek Urai kan 1Malaysia juga.

Untuk menang

Saya bukannya tok nujum yang pandai membuat ramalan. Tidak juga pakar strategi atau think-tank sesiapa. Saya sekadar faham diri sendiri saja, berpandukan ilmu yang tidak setinggi mana.

Namun, beberapa pengajaran hasil kesilapan lampau harus dijadikan panduan untuk menambat hati para pengundi di Manek Urai, khususnya dan negeri Kelantan, keseluruhannya.

Ini kerana kes Kelantan adalah unik dan lain dari yang lain. Lihat sajalah Pengerusi Badan Perhubungan (PBP) UMNO Kelantan. Jika di Terengganu yang diperinth BN sendiripun tidak meletakkan anak Terengganu sebagai PBP, negeri yang BN kalah seperti di Kedah dan Selangor pun sama juga. Mengapa di Kelantan yang BN kalah juga, tetapi melantik anak Kelantan menjadi PBP negeri? (sumber) Hoho...

Bagi saya, orang Kelantan ada "angin" mereka sendiri. Kemasukan orang luar yang bercakap dan seperti nak "mengajar" mereka itu dan ini, dan dalam masa yang sama berucap dengan memburuk-burukkan orang alim seperti Tok Guru, amat tidak disenangi. Justeru, belajarlah dari kesilapan itu. Pengalaman membawa KJ semasa PRU yang lepas, sudah cukup rasanya mengajar UMNO Kelantan. Nak bawak masuk orang luar tidak mengapa, tetapi jangan pandai-pandai nak mengajar orang Kelantan itu dan ini.

UMNO tidak boleh menang jika hanya berpaut kepada "dahan" pembangunan material dan isu ketuanan Melayu sahaja. Sedangkan PAS memeluk "batang pokok" dengan agenda membangun bersama Islam. Jika dilanda badai sekalipun, dahan-dahan inilah yang akan patah dahulu, sedangkan batang pokok tetap kuat bertahan!

Sudahnya

Saya bukanlah di posisi terbaik untuk memperingatkan sesiapa. Namun sebagai rakyat dan pemerhati yang prihatin, janganlah dijadikan slogan 1Malaysia sebagai sekadar pemanis kata dan penyedap telinga, jika bagi ujian awal di Penanti dan Manek Urai pun pimpinan negara sudah "tidak mampu bikin serupa cakap".

Bagi Kerajaan Persekutuan, DUN Penanti boleh menjadi medan pertama penilaian KPI mereka - yang tiada calon kerajaan, tetapi lebih utama dan penting kerajaan dapat menunjukkan kepada rakyat betapa komited dan bertanggungjawabnya kerajaan kepada rakyat.

Manakala, DUN Manek Urai pula boleh menjadi medan pertama menilai KPI Parti UMNO, serta barisan kepimpinan UMNO yang baru dipilih baru-baru ini. Ini kerana Manek Urai adalah kawasan Melayu - majoriti populasinya Melayu dan wajarlah UMNO kuat di kalangan orang-orang Melayu, bukan?

Untuk calon PAS, selamat maju jaya diucapkan.

No comments: