Monday, 18 May 2009

Nak telan pahit, nak luah malu

Sumber: disini

Betapa krisis politik dan kuasa yang belum selesai di negeri Perak akan menjadi bertambah sulit dan sebarang tindakan yang 'tidak fikir panjang' bakal menjerat sesiapa jua.

Artikel tulisan Mahfuz Omar ini kelihatan bernas jika dilihat dari paparan situasi dan pro/kontra terhadap setiap tindakan yang ingin diambil oleh mana-mana pihak untuk merungkai krisis ini.

Sukar untuk "menarik rambut dalam tepung. Rambut dapat ditarik, tepung tidak berselerak". Tindakan A akan menarik kesan B, C, D dan sebagainya, dan begitulah sebaliknya. Lihat:

1) Ingin mengusulkan undi tidak percaya pun tidak boleh kerana Zambry dah mengaku dialah MB sebenar. Takkan nak usulkan tidak percaya terhadap diri sendiri.

2) Kalau Zambry nak usulkan kepada Nizar, maknanya Nizar masih MB yang sah dan Zambry bukan yang sah.

3) Kalaupun Nizar dapat disingkir melalui undi tak percaya oleh majoriti DUN, Zambry perlu angkat sumpah depan Tuanku Sultan kerana yang dulu itu tidak sah (sebab Zamby singkir 'MB yang sah' iaitu Nizar macam situasi 2), dan ini telah mencemar imej pihak Istana yang "melantik" Zambry sebelum ini.

4) Nak bubar DUN dan buat pilihanraya semula. Pun dilihat sukar buat UMNO/BN kerana Tun M sendiri tidak yakin UMNO/BN boleh menang secara pilihanraya di Perak. Sekarang inipun PM memutuskan UMNO/BN tidak bertanding di DUN Penanti (sumber).

5) Jika Zambry memutuskan untuk maintain status-quo, besar kemungkinan reaksi dan penolakan rakyat, selain parti-parti komponen BN (Gerakan, MCA) sendiri menjadi bertambah besar. Ini merosakkan UMNO/BN untuk jangkamasa panjang.

Kesimpulannya, krisis di Perak ini lebih kena dengan peribahasa "kerana nila setitik, rosak susu sebelanga". Ini kerana tindakan awal yang tidak dijangka akan kesannya yang besar, akhirnya membawa kepada kerosakkan yang bukan mudah untuk diperbaiki.

Yeob, yeob...

1 comment:

Saiful Kodi said...

Isu perak ni sikit sebanyak aku jadi popular kalangan member mat saleh, mcm2 soalan depa dok tanya..kesimpulan nye negeri Perak la ni satu dunia dah tawuuu!!!!