Sunday 14 June 2009

Belajar main sorang-sorang

Semalam (Sabtu) kami ke carboot Bicester, saja nak melepas gian setelah beberapa minggu tidak berkunjung ke carboot.

Seperti biasa, saya akan mencari kalau-kalau ada barang-barang yang orang lain tidak mahu seperti rumah kecil untuk dibeli.

Memandangkan usia Mawaddah juga telah menjangkau 4 bulan, maka bolehlah dia kami bekalkan beberapa alat bantu bermain kepadanya.

Kami jarang ke carboot Bicester ini kerana terletak agak jauh dari rumah dan jatuh pula pada hari Sabtu, dan nak masuk kena bayar 1 pound per kereta. Lazimnya, kami hanya berkunjung ke carboot Oxford di Kassam Stadium, pada hari Ahad - lepas tu terus ke kedai halal membeli ayam dan daging.

Apapun, secara ikhlas saya lihat, carboot Bicester lebih tersusun, dan barang-barang jualannya juga elok-elok (bergantung juga kepada apa yang anda ingin cari).

Tapi semalam, rezeki untuk menambahkan koleksi rumah-rumah kecil tidak kesampaian disebabkan penjual meletakkan harga yang tinggi dengan alasan ianya amat collectable. Hello, kalau tidak collectable, masakan kami dah ada 55 buah rumah kecil tu! Manakala, ada sesetengah rumah kecil semalam juga tidak begitu cantik buatannya.

Bagi Mawaddah, kami belikan play-mat, lengkap dengan bunyi-bunyian sekali. Balik rumah, ia terus dibasuh dan setelah kering sebentar tadi, kami mencuba fungsi dan keberkesanannya.

Mawaddah nampaknya masih "blur", tetapi dia respon dengan baik terhadap pergerakan burung dan bunyi-bunyian. Buat permulaan, saya perlu berada di sebelah dia untuk membebel supaya dia jangan tengok saya, tapi main dengan alat tu.

Inilah mainannya - burung tu boleh turun naik dan monyet tu berpusing-pusing (menakutkan)

Sukenye dia

Huh?!

Ayah nak join Mawaddah skali tak? Best ni...

Ayah dah besar, mana leh main benda ni

Tarik, jangan tak tarik

Alhamdulillah, buat permulaan nampaknya dia suka dan dapat menerima alatan tersebut. Cuma kamilah selepas ini kena rajin pasangkan untuk dia main. Takut main 2-3 kali, lepas tu biar stor yang main pulak.

Untuk berlaku adil kepada Ibu dan Mawaddah, ayahnya turut menyambar beberapa buat jentera berat untuk kegunaan di belakang rumah - haha....

Saja beli sebab geram tengok banyak dan murah-murah permainan macam ini di carboot Bicester tu. Beli dan kumpul dulu dan kalau Mawaddah nak main nanti, bolehlah Ayah join sekali.

Takpun, bungkus dan pos balik Malaysia, gerenti ramai lagi orang di kampung yang meleleh air liur tengok benda ni. Haha....


Mana tak geram nak beli, setiap jentera ni hanya dijual dengan harga 50p, nak beli yang baru, mau demam kura la jawabnya. Lagipun, ianya masih macam baru.

No comments: