Saturday 4 April 2009

Tarik Tali Bermula

Posting kali ini bukanlah berkenaan sukan tarik tali, tetapi sekadar mengupas kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Setiausaha Agung, Loke Yuen Yow dari MCA berkaitan 'perkongsian kuasa sebenar' parti-parti di dalam perikatan Barisan Nasional, yang juga kerajaan pemerintah di peringkat persekutuan, di Malaysia.

Harapan

Masih belum terlewat untuk saya sebagai seorang rakyat mengucapkan tahniah dan selamat maju jaya kepada D.S. Mohd Najib Tun Abd Razak di atas lantikan sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-6 semalam.

hari pertama, tugas pertama

Sesungguhnya sejarah baru telah tercipta. Biar apapun komen, tohmahan mahupun kesimpulan yang dibuat oleh 'terlalu-lalu-lalu' ramai orang, bloggers, ahli politik, etc. berkaitan diri dan pribadi PM ke-6 ini, majlis angkat sumpah semalam telah mengakhiri segala cakap-cakap belakang tersebut.

Bagi yang tidak senang hati atau tidak mahu ada saham di atas situasi yang telah berlaku, tiada apa-apa yang boleh diubah lagi. Hidup ini perlu diteruskan.

Jikalau anda masih tidak bersetuju disebabkan isu moral/pribadi (sama ada isu tersebut benar atau spekulasi), bersamalah kita serahkan yang terbaik kepada Allah taala yang padaNya sebaik-baik kuasa yang menentukankan segala sesuatu.

Apa yang perlu dilakukan adalah mengharapkan D.S. Najib dapat menyakinkan kepada kita rakyat dari segi kemampuan kepimpinannya dalam memacu negara menghadapi dan menangani pelbagai cabaran dan permasalahan terutama berkaitan perpaduan antara kaum dan memperkasakan ekonomi negara untuk tahun-tahun yang mendatang.

Dah lama main tarik

Berbalik kepada topik asal. Kenyataan oleh Loke ini berkisar kepada tuntutan oleh kaum Cina di dalam kerusi pemerintahan BN iaitu telah tibanya masa untuk BN mewujudkan kerusi Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Pengerusi BN untuk MCA.

Menurutnya lagi, selepas 52 tahun merdeka, rakyat masih belum melihat wujud apa yang dikatakan sebagai 'amalan perkongsian kuasa yang sebenar' di dalam kerajaan memerintah kerana hanya UMNO saja memenuhkan jawatan tertinggi, tidak kira di dalam BN, mahupun kerajaan Malaysia.

Tambah beliau, dengan memperuntukkan satu kerusi TPM kepada kaum Cina juga diharap dapat membantu menggariskan dasar yang lebih adil dan berfaedah kepada semua pihak, terutama masyarakat Cina dalam ekonomi dan pendidikan (ini dua bidang yang menjadi kunci kekuasaan kepada sesiapa jua yang faham maksud saya).

Sumber: http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=News&file=article&sid=4266/

Lihat link/sumber untuk berita penuh.

Sehingga kini, belum ada lagi sebarang respon yang dikeluarkan oleh PM mahupun pemimpin-pemimpin lain. Sama ada tengah menyusun strategi menghadapi pilihanraya di 3 kawasan, atau merangka strategi pembangunan negara (kalau betul, Alhamdulillah), tak pun semua pak menteri tengah dok berdebar menunggu senarai rombakan kabinet yang baru kelak (?).

Isu dan tuntutan ini bukan perkara baru. Malah ia menjadi dilema yang berpanjangan kepada UMNO khususnya yang menjadi tonggak orang Melayu di dalam BN.

Ini kerana secara sifir mudah, jika berlaku perpecahan sehingga membawa keluarnya parti-parti di dalam BN, besar kemungkinan UMNO akan kehilangan kuasa sebagai kerajaan persekutuan kerana tidak mendapat cukup kerusi parlimen.

Hal yang sama juga akan terjadi kepada MCA, MIC atau apa jua komponennya.

Maka, di atas dasar memastikan kesinambungan kewujudan bersama inilah BN masih bertahan sebagai satu entiti yang membawa aspirasi dan dokongan rakyat berbilang bangsa di Malaysia.

Jika di zaman Tun Mahathir dan Tun Pak Lah mereka masih belum berjaya, apakah mereka akan berjaya kali ini? (saya pun tiada jawapannya).

Itu Cina. India pula?

Peranan, kejayaan dan kekuasaan kaum Cina dalam ekonomi telah tidak dapat kita nafikan. Dan sekarang mereka tuntut pula hak dan kuasa dalam politik dan pentadbiran.

Jika permintaan ini dipertimbang, bagaimana pula permintaan kaum India?

Apakah langkah MCA ini akan dituruti oleh MIC pula? Nampaknya begitulah. Jika terjadi, ianya tidak memeranjatkan kerana dilihat kaum India sekarang ini begitu dahagakan perubahan. Berkehendakkan suara dan hak mereka diberi ruang dan tindakan sewajarnya oleh kerajaan.

Inilah masalah dengan demokrasi. Apa jua kebaikan yang ditunjukkan, pada akhirnya terletak di atas tanda pangkah pada kertas undi.

Perbezaan 1 undi pun boleh memisahkan menang atau kalah seseorang calon itu, tidak kiralah apa bentuk sumbangan beliau sebelum itu. Mungkin yang seorang itu hanya main-main saja semasa memangkah? Tiada siapa yang tahu... Namun implikasinya begitu besar kerana perbezaan kecil ini mampu untuk menukar suatu kuasa mahupun kerajaan yang memerintah!

Dan telah terbukti juga bilamana undi kaum India banyak menyeberang ke parti lawan (terutamanya PKR) pada pilihanraya yang lepas dan ia telah diakui pelbagai pihak.

Justeru, apakah mungkin MIC pula akan menuntut hak yang sama selepas MCA, seperti diamalkan di Pulau Pinang di mana Ketua Menteri DAP (Cina), dan kemudian diwujudkan TKM1 dan TKM2 sebagai wakil kepada kaum Melayu dan India?

Berubah atau rebah

Diharapkan D.S. Najib dapat mempamerkan kebijaksanaan beliau di dalam mentadbir negara dan menangani segala isu yang timbul, termasuklah yang ini.

Sesungguhnya rakyat akan sentiasa melihat dan menilai segala tindak-tanduk para pemimpin yang diangkat bagi membawa dan menjaga amanah ini.

Dengan sistem demokrasi yang kita pegang, memungkinkan 'cakap kena bikin' itu untuk diterjemahkan sebaiknya kerana jika janji untuk berubah tidak ditunai, maka boleh rebah lah jadinya.

Selamat bertugas kepada PM yang baru dan selamat maju jaya untuk semua.

1 comment:

Nurrul Syairah A Shukor said...

apa erti sebenar tarik tali tue?
x paham..