Wednesday 8 April 2009

Memahami Tun

Yang Asal

Hajat asalnya ingin mengulas berkenaan "memahami Tuan Guru" (Yang Berbahagia D. Nik Abdul Aziz, Menteri Besar Kelantan) - kerana kerap kali saya baca kenyataan yang dikeluarkan beliau di dada-dada akhbar arus perdana dan alternatif, dan sesetengahnya saya tidak begitu (dapat) memahami maksud tersirat dari hati beliau.

sumber foto: http://blogtokguru.com/

Tidak sesekali bermaksud oleh saya untuk mengkritik mahupun merendahkan tuan guru yang saya hormati, dan jauh sekali untuk menyakiti hati sesiapa jua di sini. Barangkali ketinggian ilmunya dan cara pemikirannya dan berhujjahnya berkenaan sesuatu isu masih belum tercapai oleh pemahaman saya.

Lihat saja pernyataan dan pendirian tegas tuan guru di dalam pelbagai perkara yang kadang-kala (malah seringkali juga) mengundang kontroversi, provokasi, sehinggakan beliau diserang secara peribadi oleh pelbagai pihak yang biasanya kurang senang dengan beliau dan pendapat yang telah beliau sampaikan.

Namun, lihat saja keesokkan harinya, di mana tuan guru akan kembali muncul dengan pernyataan dan pendirian tegas (pedas) terhadap isu yang lain pula! - menarik sungguh.

Saya cuma berharap agar lama-kelaman akan dapat memahami dan 'menangkap' hasrat tersirat yang ingin disampaikan tuan guru melalui setiap pernyataan yang beliau buat.

Sukar Memahami

Baik, kembali kita kepada tajuk asal perbincangan.

Baru saja saya hendak cuba memahami Tuan Guru, saya kemudiannya tambah keliru lagi untuk "memahami Tun" - Dr Mahathir, yang baru-baru ini mengumumkan yang dia akan/telah pun masuk semula ke dalam UMNO.

sumber foto:http://www.vccmahathir.com/

Sumber foto: http://www.vccmahathir.com/

Begitulah seni politik. Setelah setahun di luar UMNO, parti yang diterajui beliau selama 22 tahun, UMNO dikritik teruk oleh beliau sendiri. Lihat dan baca beberapa sumber di bawah berkenaan kritikan beliau terhadap pimpinan dan parti UMNO selama berada di luar yang dipetik dari blog beliau.

27 Mac 2009
http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/03/kenapa-saya-tidak-hadir.html

21 Mac 2009
http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/03/pemilihan-majlis-tertinggi-umn.html

10 Mac 2009
http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/03/rasuah-umno-2.html


Kritikan oleh negarawan seperti beliau telah tidak dinafikan turut menyumbang kepada tercalarnya imej parti pemerintah (sedikit-sebanyak). Hasilnya, prestasi parti pemerintah telah merosot dengan drastik pada PRU ke 12 yang lepas.

Kritikan Tun M. kepada Tun 'Pak Lah' juga dianggap memberikan political mileladge kepada Pakatan Rakyat untuk mengukuhkan pengaruh dan sokongan di peringkat bawah (rakyat).

Tetapi itu telah lalu, dan kini Tun telah kembali ke pangkuan UMNO, disambut dengan emosi yang bercampur oleh pelbagai pihak. Lihat penulisan terbatu beliau tentang "kenapa saya masuk balik UMNO" di:

http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/04/kenapa-saya-masuk-balik-umno.html

Beliau juga telah turun membantu jentera kempen 'parti lama yang baru didaftarnya semula' di Bukit Selambau dan Bukit Gantang, tetapi golongan pengundi di sana dilihat masih 'belum merestui' usaha yang dibuat pihak parti Tun.

Tindakan Tun "masuk-keluar-masuk" inilah yang cuba saya fahami. Bagaimana seorang tokoh yang keluar kerana tidak sefahaman dalam sesuatu perkara, menjadi seorang yang bebas (boleh mengkritik, etc) dan kini, bersama semula dengan pihak yang dikritiknya? Ini saya tidak faham.

Namun, inilah politik dan sama-samalah kita tunggu apa pula perkembangan seterusnya.

No comments: