Thursday 30 April 2009

Kurangkan aktiviti di tempat sesak

WHO telah meningkatkan tahap amaran terhadap penularan Swine Flu (selesema Babi) dari Tahap 4 kepada Tahap 5 (tahap tertinggi adalah Tahap 6!).

Rujuk berita penuh di sini

Peningkatan dari Tahap 4 kepada Tahap 5 dibuat setelah ada bukti berlakunya penyebaran influenza melibatkan 2 negara di dalam satu kawasan WHO. Tahap 6 pula menandakan pandemik iaitu penularan merentas benua dan seluruh negara di dunia memulakan langkah kawalan yang ketat.

Di UK pun telah ada beberapa kes disyaki ada tanda jangkitan selesema babi. Dan di antara langkah awal yang boleh dibuat adalah dengan mengurangkan aktiviti di tempat ramai orang.

Melepas lagilah hajat nak ke carboot minggu ini - dekat carboot bermacam bangsa yang datang, tempatnya juga memang penuh sesak dan bercampur-gaul.

Memang setiap penyakit itu, jika Allah nak bagi kepada kita, memang kita akan dapatl. Cuma sebagai insan yang diberi nikmat akal ini oleh Allah, fikirlah langkah-langkah yang perlu untuk mengurangkan risiko.

Virus selesema tu pun bukannya kita nampak, begitu juga dengan ajal dan maut yang juga kita tidak nampak, tetapi kita sentiasa jaga diri dan sayangkan nyawa, kan?

p/s: banyak yang nak ditulis, tetapi entah kenapa fikiran ni masih teringatkan ungkapan "Arab jadi celaka kerana tinggalkan Islam, Melayu pun akan jadi celaka jika tinggal Islam" dan clip rakaman bantahan NGOs terhadap isu agama anutan anak-anak ini. Biarpun hanya melibatkan 'saudara baru' yang melalui penceraian, namun keprihatinan terhadap saudara kita perlu melampaui sempadan ini.

No comments: