Thursday 23 April 2009

Bila dah selalu nak senang

Al-kisahnya semasa membeli baby chicken di Marroc Deli itu hari (tanpa pengawasan orang rumah), saya terpaut hati untuk mencuba kopi Turki.

Katanya si tuan kedai tu, kopi Turki memang terkenal dan sedap (lidah saya kata semua kopi sedap). Sudahnya, saya pun belilah satu tin kopi jenama 'Kurukahveci Mehmet Efendi Mahdumlari - 1871' - panjang betul nama dia.

Dengan wajah riang gembira saya pun pulanglah ke rumah dan terus mencuba - apakah benar rasanya yang sedap itu?

Yelah, dah hari-hari meminum kopi Kenco, Nescafe, etc. terasa juga nak tukar angin kepada yang lebih tradisional and exotic sikit. Seperti lazimlah, masak air, campak kopi, campak gula, campak susu segar, pastu campak masuk mulut.

Yakk!!!

Terasa macam minum air payau (air laut dekat Port Dickson itu hari). Hampeh, ni kes kena tipulah aku kali ni...

Nak tak nak kenalah mengadu kat orang rumah (dahlah masa beli tadi tak consult dia), maka dapatlah jugak beberapa bakul nasihat petang tuh.

Turk Kahvesi (Turkish Coffee)

Orang rumah saya ni pendetail sikit orangnya, tiap kali tengok benda baru dia akan baca label dulu. Saya pulak, janji beli kat kedai halal, ok lah tu, hoho.

Rupanya, penyediaan kopi ni ada lain sedikit dari kopi yang biasa saya minum. Tengok sajalah arahan kat tin dia. Mula-mula nak kena masak air dulu, dah panas baru masukkan kopi, pastu kalau nak manis tambah 1 ketul gula. Biarkan mendidih dan ambil buih kopi masukkan dalam gelas, pastu masak lagi, pastu tuang dalam gelas/cawan dan jangan kacau dah yang dalam cawan tu - takut berubah rasanya yang 'sedap' tu. Mengah jugak nak explain ni.

Instruction dah macam mahu tulis blog daa

Kita dah terbiasa dengan hidup nak mudah. Segala benda yang nak kita guna kalau boleh dipermudahkan secara maksima. Dulu bersenam naik-turun tangga, sekarang dah ada lif. Dulu nak makan kari kena sedia itu-ini, sekarang beli dan letak dalam paket dalam air panas je pastu terus boleh makan. Dulu nak kena isi borang, beratur nak pindah wang, sekarang dok depan komputer je, etc.

Bila nak kena back to basic, mulalah terminum 'air payau'. Apapun, setelah mengikut instruction tu, terhasillah satu kopi yang sedap (lidah kata lagi, semua kopi memang sedap). Memang sedap.

Kalau tak sedap, masakan business yang mula dari tahun 1871 ni dapat bertahan?

Sedap memang sedap!

No comments: