Friday 24 April 2009

Kate Doh!

(rujuk di sini)

Ianya berkaitan status D. Mohd Said, MB Terengganu sebagai Pengerusi Perhubungan Negeri. (PPN) Saya telah menulis berkenaan hal ini di dalam 2 artikel sebelum ini dan yang terbaru saya telah menjangkakan sesuatu perubahan akan datang ke negeri kelahiran saya ini.

Kate doh (Kan dah kata), betul tekaan rambang saya itu.

Kes di Terengganu ini agak unik berbanding negeri-negeri lain berkenaan hal perlantikan PPN kerana hanya Terengganu tidak diwakili Menteri Besar sebagai PPN, walhal ditadbir oleh UMNO.

Sedangkan negeri-negeri lain yang memang dan dikuasai UMNO/BN seperti Melaka, Pahang, Perlis, Johor, Negeri Sembilan dan Perak, PPN masing-masing dikepalai oleh Dato' MB.

Negeri-negeri lain yang dikuasai PR seperti Selangor, Kelantan, P.Pinang, Kedah dan KL , memang wajar tidak termasuk di dalam senarai ini.

Justeru, atas dasar apakah PPN Terengganu ini dipikul tugasnya oleh Naib Presiden, D.S. Hisham?

Jika nak dikatakan D. Mohd Said terbabit dengan dakwaan dan salah-laku sepanjang mentadbir negeri, Ketua Menteri Melaka juga sudah ada rekod (dilantik ke MT dan kekal sebagai PPN dan KM), begitu juga dengan MB Pahang yang baru-baru ini perlu melunaskan bayaran saman sebanyak RM63 juta membabitkan perjanjian konsesi balak - tapi beliau failkan rayuan di mahkamah sekarang.

Atau mungkin pelantikan D.S. Hisham bersifat sebagai 'buffer-zone' atau demi mewujudkan satu 'zon bebas perang' bagi kedua-dua kem MB dan kem bekas MB.

Mungkin ya, mungkin juga tidak. Seni orang Terengganu berpolitik adalah unik dan tersendiri. Sebelum gelombang perubahan PRU ke-12 yang lalu, Terengganulah negeri yang terlebih dahulu bertukar pemerintah (sebelum tu lagi, Kelantan). Selepas 1 penggal ia bertukar tangan lagi.

Sebagai MB, D. Mohd Said berperanan menjaga kepetingan semua kaum di negerinya. Namun, jika turut dilantik sebagai PPN, beliau dapat juga menumpukan perhatian dan tindakan membantu kepada pengikut partinya (UMNO) dan orang-orang Melayu.

Tanpa PPN, D. Mohd Said hanya menjalankan tugas-tugas umum sebagai pemimpin UMNO - ADUN, MB, etc kerana semestinya D.S. Hisham lebih berhak tentangnya sebagai PPN.

Saya ambik cakna hal ini kerana selain saya anak Terengganu, saya tahu negeri saya ini banyak rahmat, negerinya cantik, budayanya menarik - banyak wang hasil Petroleum yang tidak dimiliki kebanyakan negeri lain di Semenanjung Malaysia ini.

Uruskan rahmat itu

Jika diurus dengan beramanah dan bijaksana wang hasil royalti minyak itu, rakyat Terengganu rasanya dah lama hidup senang. Kampung-kampung di Terengganu tidak lagi ketandusan golongan belia yang dah lama angkat punggung merantau cari makan di negeri lain. Tanah-tanah pertanian dan IKS akan dapat diusaha dan dikembangkan bagi manfaat penduduk. Golongan miskin tegar akan dibela sewajarnya.

Cukuplah dulu wang royalti ini disalurkan untuk pembangunan yang kami rakyat hanya menjadi penonton atau mereka yang memerhati Taman Tamadun Islam dari tingkap kereta yang dipandu melintasi Jambatan Sultan Mahmud.

Gunakan wang royalti untuk meneroka bidang ekonomi yang berpotensi dan berdaya saing dan memasukkan pendekatan community-based projects - melibatkan komuniti, dan komuniti (bukan AJK atau individu berpengaruh), mempunyai ownership terhadap projek-projek pembangunan setempat.

Tak perlu 1 projek mega yang berharga berbilion-bilion ringgit dan dengan pelancaran yang gempar-gempar, cuma buatlah banyak small-scale community-based projects untuk kesemua daerah di Terengganu - fokus kepada projek agro-politan, rural tourism, industri makanan desa, pusat penternakan ikan air tawar, lembu, buah-buahan dan sebagainya - ikut potensi setiap daerah yang mungkin berbeza.

Memang projek sebegini telah ada, tetapi ia tidak berorientasikan community ownership, semua urusan dan hak projek masih di bawah agensi kerajaan negeri/persekutuan (projek FAMA,, FELCRA T-Best, etc.) di mana orang kampung hanya jadi buruh (upah masih rendah) dan kalau bernasih baik, bolehkan merasa dividen.

Jika di Selangor, usahawan yang buat kerepak dan kuih tradisional di 'belakang rumah' mampu menjana pendapatan bulanan sehingga ratusan ribu ringgit, apa kurangnya orang-orang Terengganu? Keropok lekor mana yang orang selalu sebut-sebut? Kain batik mana yang semua pelancong dok sibuk cari bila bertandang ke wilayah pantai timur?

Kita kaya dengan banyak benda, cuma kita perlukan bantuan awal oleh pihak kerajaan. Jika wang yang kerajaan ada disalur untuk tujuan lain, payahlah.

Masa depan

Saya tak rasa orang akan ambil maklum terhadap apa yang saya lontarkan, tapi ianya berguna buat diri saya sendiri kerana mungkin suatu hari nanti saya akan merujuk semula penulisan ini.

Kedudukan MB sekarang ibarat ada separuh kuasa, yelah beliau tidak perlu hadir di masyuarat PPN yang lazimnya dihadiri semua rakan MB yang lain. Justeru, bagaimana untuk beliau jelaskan kepada pemimpin akar umbi di negerinya? Saya tiada jawapan.

Kes D. Mohd Said ni boleh diibaratkan sama tapi tak serupa dengan ke Ketua Pemuda UMNO mengikut ramai blogger:

"adalah sukar untuk beliau bergerak dan meyakinkan ahli parti kerana tidak membawa 'projek', berbeza dengan orang yang kalah pertandingan ketua, tetapi menjadi dilantik ke kabinet. Apabila turun ke bawah, akan ada 'projek kementerian' yang boleh disalur kepada ahli parti yang di bawah - justeru, suara dan kata siapa yang akan lebih didengar?"

Untuk masa depan, pesan saya kepada orang-orang pilitik, fikirkanlah juga the powerless people who in greater needs iaitu rakyat.

No comments: